4 PR-trender inför 2017

Med en månad kvar till årskiftet är det hög tid att titta in i kristallkulan för att se vad nästa PR-år kommer att kretsa kring och vilka trender som kommer att dominera fältet. Vi ger er fyra trender att hålla koll på för att vara relevant och uppdaterad inför 2017.

Not-Com-Revolutionen

Det har länge varit en självklarhet att välja mellan standardiserade domäner med “.com” som det allra vanligaste. Nu börjar detta konservativa sätt att skapa domännamn luckras upp till förmån för mer kreativa och verksamhetsnära URL:er för hemsidor. Vad sägs om “punkt.photography” (.photography), “punkt.fotboll” (.fotboll) eller varför inte “punkt.wtf” (.wtf)? Allt fler mindre företag och start-ups har börjat anamma denna trend och hoppat på tåget som kallas “the Not-Rom-Revolution”.

Google har själva gått ut med information om att de inte kommer att behandla dessa nya domännamn på något annat sätt än gamlingarna “.com”, “.net” och “.se”. Det finns med andra ord ingen anledning att oroa sig för att kunderna inte ska hitta till dig genom att en sökning på Google.

Seså, positionera ditt varumärke än mer redan i domännamnet genom att dumpa ditt gamla domännamn och ansluta dig till “Not-Com-Revolutionen”!

Kunskapsledare och “Thought Leadership”

Digitaliseringen gör att det händer oerhört mycket inom branschen och det som var ett måste ifjol är redan daterat till 2017. För att lyckas vara relevant i det nya 2017 krävs att man tar en roll som kunskapsledare och anammar de nya verktygen såsom data, analytics, artificiell intelligens och VR.

För varje nytt verktyg som kommer öppnas möjligheten att nischa sig och bli marknadsledande inom det fältet.

Marknadsföring med influencers

I takt med att konsumenterna tappar förtroende för traditionell reklam och traditionella medier tappar fäste får influerare ett allt större inflytande. Nielsen genomförde en enkätundersökning och kom fram till att 92 % av de svarande är mer benägna att lita på rekommendationer från en individ de inte nödvändigtvis känner, så länge de uppfattas som en kändis på sociala medier, än på det olika varumärken kommunicerar.
Detta är en indikator på att influerare inte kommer att försvinna utan snarare växa sig allt större. Se till att ha en genomarbetad plan för detta inför 2017.

Bidragande marknadsföring

Det är idag inte lika lätt att få genomslag genom att skicka ut sitt budskap via nyhetsbrev och mail-listor, för att få gehör krävs integrerad kommunikation i flera olika kanaler.
Det faktum att journalister sägs upp på löpande band från mediehus samtidigt som vi lever i en tid där content ständigt behövs för att fylla upp ständigt informationsflöde innebär en öppning för PR-folk. Så länge du har något intressant, vettigt eller kontroversiellt att säga och är en erkänt bra influerare med starkt nätverk kommer mediehus att vilja ha ditt bidragande, om inte annat bara för att få fler sidvisningar och förhoppningsvis öka antalet läsare.

Vilken PR-trend tror du på inför 2017?

Källa: Cision US