4 snabba om vikten av förtroende i kommunikation

Vad tar åratal att bygga upp och kan raseras genom en missriktad tweet eller en lite väl tilltagen skarvning på sanningen? Förtroende. Förtroende är en absolut nödvändighet när det kommer till kommunikation, utan den spelar det ingen roll hur väloptimerat innehåll du har. Om din publik inte litar på dig spelar det ingen roll vad du säger.

Årets Trust Barometer av Edelman bekräftar bilden om ökad misstro,  endast 51 % av de svarande känner tillit till företagsvärlden och då var den tilliten ändå högre än den till media och myndigheter.

Förtroende är en värdefull valuta för kommunikatörer, en hörnsten i det vi varje dag bygger och varsamt formar för att inte spilla och här är tre tips för hur du bör gå tillväga i ditt formande:

  1. Transparens och auktoritära röster ger trovärdighet
    Planera publicering av information till rätt tillfälle genom en trovärdig kanal. Detta kommer ställa ditt företag i bättre dager. Detta är extra viktigt när det kommer till kriskommunikation. Genom att låta din VD lägga korten på bordet och visa transparens vid en kris kommer chanserna till förståelse och acceptans från din publik öka. Bättre att förekomma än att förekommas.
  2. Vikten av relationer
    För att visa din publik att du bryr dig om kunden är vikten av att bibehålla en god relation mycket viktigt. Som VD, gå ut på twitter och interagera med din publik, visa dem att företaget är gjort av människor och inte maskiner. Detta bidrar till en ökad tillit, och skapar lojalitet.
  3. Leverera vad du lovar
    När vi publicerar content får vi reaktioner från publiken. Det är hur vi hanterar dessa reaktioner som avgör vilken tillit vi får. Att bemöta klagomål med total tystnad är inte bra, men man ska inte heller lova något man inte kan leva upp till bara för att göra publiken nöjd på kort sikt. Ett bra ledmotiv är att visa istället för att berätta och att skapa mervärde för publiken, se till att ständigt leverera över förväntningarna.
  4. Lyssna på din publik
    Allt handlar egentligen om att lyssna på din publiks önskemål och begär och det sträcker sig längre än att bara titta efter ditt varumärkes omnämnanden i sociala medier. Vad säger branschen, vilka nyheter finns på marknaden och hur kan man gå tillväga för att bygga bra relationer som sträcker sig över tid?

Tillit är en mänsklig känsla vi alla har, oavsett om det är till en person eller ett varumärke. Var ärlig, transparent och tålmodig så kommer du steg för steg att bygga upp förtroende och en tillit.

Källa: Cision US