4 strategiska content-tips med stöd från forskning

Enligt en studie gjord av Content Marketing Institute planerar 70 % av tillfrågade marknadsförare inom B2B att producera mer content 2017 än de gjorde föregående år. Samtidigt visar samma studie att endast 17 % av de tillfrågade uppger att deras content har gjort dem mer framgångsrika. För att inte kasta massa pengar i sjön och stå på samma ruta 2018, många kronor fattigare men med samma digitala inflytande, ger vi dig fyra content-tips som är baserade på statistik och studier snarare än magkänsla och trender. 

Hur långt ska det vara?

Antalet ord på ett blogginlägg skiljer sig ofta åt beroende på vad det är man skriver om och vilket engagemang man förväntar sig. Man ska naturligtvis inte brodera ut texten med överflödigt innehåll bara för sakens skull men en studie från serpIQ, där de har analyserat topp 10-resultat på över 20 000 nyckelord i Googles sökmotor, visar att innehållet på topplistan i genomsnitt bestod av artiklar med minst 2 000 ord.

En liknande studie från Buzzsumo, där de analyserade över 100 miljoner artiklar, kom fram till att innehållet får liv och börjar ge resultat i form av rankningar hos sökmotorer och sociala delningar när det överstiger 1 000 ord. Tråkiga nyheter för den fåordige skribenten men studien visar att ju mer content desto större chans att det blir viralt. Samtidigt är det viktigt att varna för att bli alltför bokstavstroende och förvänta sig resultat bara för att man skriver många ord. En självklar förutsättning för att innehållet ska ge bra resultat är att det förutom kvantitet även håller hög kvalitet.

Vilken typ av innehåll genererar mest engagemang?

Såklart finns det olika typer av innehåll som generellt “flyger” olika bra. För att hitta det formatet som passar din specifika verksamhet bäst krävs att du testar dig fram men det kan vara bra att ha kunskap om vilket slags innehåll som brukar fungera bäst.

Samma studie från Buzzsumo lyfter fram följande typer av innehåll som det mest framgångsrika för att få bra spridning:

  • Infografer
  • List-inlägg
  • Varför-inlägg
  • Vad-inlägg
  • Hur-inlägg
  • Rörlig bild

Precis som tidigare är det viktigt att påpeka att detta är generella resultat. Har du en specifik målgrupp med specifika kommunikationsmönster och medievanor? Gör en gedigen målgruppsanalys innan du börjar planera ditt strategiska content för att just du ska lyckas med ditt arbete. Men samtidigt, hur oemotståndligt är det inte att sätta tänderna i en luftig, rolig lista?

Hur ofta ska man uppdatera?

För några veckor sedan publicerade vi en artikel som handlade om huruvida mer content automatiskt ger bättre resultat, en ständigt aktuell fråga när man står där vid content-kalendern och funderar på hur frekvent man ska publicera sitt innehåll. Ska man publicera något varje dag för att ständigt finnas på läsarens näthinna eller ska man gå efter devisen publicera endast när du har något att säga?

En studie från Hubspot, baserad på analys av data från över 13 500 kommunikatörer, visar att de som publicerar 16 eller fler inlägg i månaden generellt når bäst resultat. De som publicerar 16 eller fler inlägg i månaden får 3,5 gånger så mycket så trafik som de som publicerar färre än fyra inlägg i månaden.

Försök att publicera 16 inlägg eller fler i månaden för att maximera sannolikheten att få stor spridning. Om du saknar resurser till detta går det så klart att publicera färre inlägg, nyckeln ligger i att vara konsekvent så att läsaren vet vad den kan förvänta sig av dig.

Använd e-post för att marknadsföra ditt content!

För att ditt välproducerade, väloptimerade och vältimade innehåll ska nå människor och bli viralt är det viktigt att, förutom att dela på sociala medier, även implementera marknadsföring via e-mail. Relevant kommunikation i form av nyhetsbrev och utskick till olika maillistor når människor på ett annat sätt än en annons på Facebook som enkelt försvinner i bruset.

Forskning gjord av Monetate, där de analyserat över 500 miljoner kundupplevelser från några av internets största återförsäljare, visar att e-mail är den mest framgångsrika kanalen när det kommer till konvertering. Den är till och med större än både sökmotorer och trafik från sociala medier tillsammans.

Eftersom du via e-mail kommer så nära läsaren i dennes inkorg är det viktigt att innehållet är relevant för just den läsaren. Studien visar även att du, genom att segmentera dina listor för utskick och optimera dem efter specifika målgrupper, kan öka konverteringen med så mycket som 208 %.

Att content marketing kommer att öka under 2017 är det nog ingen som betvivlar. Med denna forskning som grund och dina egna erfarenheter från tidigare kampanjer som komplement kan du se till att just ditt content blir anledningen till att ditt företag får ett riktigt, riktigt bra år.

Källa: Cision US