4 tips för att kommunicera dåliga nyheter med bra timing

Sharon Merrill har skrivit en artikel om ett olyckligt exempel där ishockeylaget Boston Bruins, som till vardags spelar i NHL, valt att avskeda sin tränare och kommunicerat denna negativa nyhet vid helt fel tillfälle. Efter att förgäves försökt begrava nyheten i mediebruset slog det tillbaka mot ishockeylaget med full kraft.

Två dagar efter att stadens amerikanska fotbollslag New England Patriots vunnit det prestigefyllda Super Bowl och blivit mästare, skulle laget firas av hemstaden. Lägligt nog bestämde sig stadens ishockeylag Boston Bruins, som den senaste tiden har underpresterat sportsligt, att offentliggöra avskedandet av lagets tränare. Pressmeddelandet kom samtidigt som staden hade ögonen riktade åt annat håll i ett uppenbart försök att gömma den negativa nyheten bland festligheterna.

När talespersonen för ishockeylaget konfronterades angående timingen för utskicket förklarade han sig med att den tillförordnade tränaren skulle få flera dagar på sig att samla trupperna inför nästkommande match och att det var anledningen till att offentliggörandet kom just denna dag. Strategin misslyckades och reportrarna köpte inte den vaga motiveringen.

Istället för att endast stå till svars för avskedandet av tränaren växte denna fjäder till en höna och blev en fråga om transparens, opportunism och exploatering. En kolumnist kommenterade händelsen med att de inte bara är en dysfunktionell, underpresterande klubb utan även ryggradslös, respektlös och exploaterande.

Detta hade inte skett om klubben hade tänkt efter före och följt följande strategiska tips när man ska kommunicera negativa nyheter:

  • Försök aldrig begrava dåliga nyheter. Har du otur går det som för Bostons hockeylag och varumärkets kredibilitet får sig en rejäl törn.
  • Undvik att skicka ut pressmeddelanden på fredagseftermiddagar, en tidpunkt som är allmänt känd som en tid för att försöka begrava nyheter. Även om nyheten är neutral kan det skapa en illusion om att det finns en död hund begraven någonstan eftersom PM:et skickas ut sent på fredagen när folk redan checkat ut för veckan.
  • Undvik också att kommunicera dåliga nyheter kvällen före (eller ännu värre på) en högtidsdag. Du gör verkligen företaget en björntjänst genom att offentliggöra en nyhet på julafton eller midsommar.
  • Väg också noga för- och nackdelarna mellan att skicka ut en negativ nyhet direkt för att visa transparens och att välja en strategisk timing för utskicket. Om din VD avgår på fredag eftermiddag eller dagen före julafton, är det verkligen en bra idé att visa full transparens och gå ut med detta direkt eller är det bättre för varumärket att vänta till nästa arbetsdag?

Källa: Sharon Merrill