5 lärdomar content kan dra av journalistiken

Journalisten och content marketing-influeraren Cameron Conaway delar med sig av sina bästa tips om hur content marketing-branschen kan dra lärdomar från journalistiken i en artikel på Content marketing institute.

KVALITET ÖVER KVANTITET
Inom contentvärlden är snabbhet en nyckelkomponent för genomslag. Men skickliga journalister förstår vikten av meningsfullhet och att skapa äkta relationer.

– De arbetar hårt, bortom att bara skapa content, för att skapa strategiska win-win-relationer med källor och ur ett bredare perspektiv, med läsare och andra skribenter i branschen, skriver Cameron Conaway.

Detta är mer tidskrävande och utmanande för att belöningen ibland är långsiktig och svår att se i stunden. Men det är både belönande och kommer att gynna dig i framtiden.

– Många inom content marketing känner pressen att ständigt leverera content och att göra det snabbare och före konkurrenterna. Content-teamen hanterar läsarna som potentiella kunder, vilket lägger grunden för ytliga relationer baserade på tagande snarare än tillit.

ARBETA TILLSAMMANS
Cameron Conaway förklarar att bakom varje artikel han skrivit finns flertalet människor bakom scenerna som gjort artikeln möjlig.

– Journalister vet att skapandet av content kräver ett team. Jag ser många varumärken som skryter om hur de ”tänker som ett mediehus”, men inte tar stegen mot att bygga eller strukturera företaget som ett.

Lärdomen här är att bygga en redaktionell process på kontoret innan publicering av content. Skapa en process där du samlar feedback för att minimera risker.

LÄS OCH UNDERSÖK MER ÄN DU SKRIVER OCH DELAR
– När du utvecklar din content marketing-strategi, eller en enda contentpost, ta i beaktning hur lång tid det tar att läsa på och göra research. Jag har marknadsförare som inte känner sig produktive när de spenderat hela dagen åt att läsa på om ett ämne för en framtida artikel. Förstå att detta inte bara är jobbet, det är själva grunden som kommer att lyfta ditt content över andras.

GE INTE UPP
Cameron Conaway tar upp hur journalistiken haltat rejält de senaste åren. Papperstidningarna säljer sämre och annonsformaten likaså. Men inudstrin hittar nya sätt att överleva.

De flesta content-insatser misslyckas inte, de avslutas. Detta sker på grund av flera anledningar, inte minst på grund av hur de budgeterade insatserna allokeras annanstans efter en viss tid. Makrnadsavdelningar kan lära från journalistiken och hitta sätt att kämpa vidare och inte ge upp.

Cameron Conaway förklarar att det handlar om att förstå att, precis som att anställa någon är ett långsiktigt strategiskt val, är en content marketing-strategi också långsiktig. Om du vill ha kortsiktiga resultat är det bättre att investera i annonsering, men om du vill ha långsiktig framgång är det bättre att investera i talang och content marketing.

PUBLIKEN KOMMER FÖRST
– Du har antagligen hört om contentmantrat ”skapa värdefullt content” genom att sätta din publik först. Men jag tror att det bästa, och kanske enda sättet för marknadsförare att sätta publiken först är att förstå att publiken verkligen är viktigast.

Fundera kring vad din publik efterfrågar och fundera kring vilket sätt du bryr dig om att publiken får content som berör denna efterfrågan.

– Svara på den frågan så är du en bra bit på vägen att skapa värdefullt content.

DU KAN LÄSA ARTIKELN HÄR.

Text: Alexander Mörén, Beaconomist. Originalet publicerat i Beaconomist 1:2017.

Den här artikeln är framtagen i samarbete med affärstidningen Beaconomist, som riktar sig till moderna digitala publicister. Beaconomist är en prenumererad betaltjänst, men varje vecka hittar du genom samarbetet med oss på Cision ett urval artiklar publicerade i Beaconomist här på bloggen. Artiklarna finns även med i vårt nyhetsbrev PR Update, som kommer ut en gång i månaden. Inte prenumerant på PR Update än? Anmäl dig här. Intresserad av att veta mer och prenumerera på Beaconomist? Hör av dig till Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör på rolf@beaconomist.net eller 0708 – 20 82 94