5 misstag att undvika när du pitchar journalister

Har du någon gång suckat djupt över att ditt välkomponerade och relevanta pressmeddelande, som enligt dig förtjänar riksintresse, inte alls verkar fånga journalisternas intresse? Har du frågat dig själv vad det kan bero på, varför är det ingen som vill hör av sig och vill veta mer? I vår journalist- och kommunikatörsundersökning (som du kan ladda ned kostnadsfritt här) frågade vi 499 svenska journalister om de största misstagen kommunikatörer begår när de tar kontakt.

Deras svar mynnade ut i 5 konkreta misstag en kommunikatör gör och vad journalisterna tycker att de borde göra istället!

1. Rätt nyhet till rätt journalist!

Alla som arbetar med kommunikation vet hur viktigt det är att budskapet når rätt målgrupp. Ändå uppger 60 % av journalisterna att det största felet kommunikatörer gör är att skicka nyhetstips som inte ingår i journalistens bevakningsområde.

 

2. AdBlock även här!

Nära hälften av av journalisterna i vår undersökning stör sig på att kommunikatörer verkar tro att journalistens plattformar ska vara en förklädd annonsplats. Transparens och ärlighet med budskapet lönar sig i längden!

 

3. Tänk på nyhetsvärdet!

För att något ska bli en nyhet måste det finnas ett visst mått av allmänintresse, åtminstone i kanalen där ditt utskick är tänkt att publiceras. Kommunikatörer måste bättra sig på denna punkt, uppger 48 % av journalisterna.

 

4. Massmail – nej tack!

Journalister vill känna sig uppvaktade och utvalda – att som kommunikatör skjuta brett och hoppas på att någon ska återkoppla verkar inte vara en populär strategi. Detta säger en tredjedel av journalisterna i vår undersökning.

 

5. Keep it simple!

28 % av journalisterna anser att ett vanligt fel kommunikatörer gör är att skicka för långa mail. Håll det kort, koncist och relevant!

 

Detta är bara en av många godbitar från vår journalist- och kommunikatörsundersökning. Få viktiga insikter om hur du effektiviserar din kommunikation i höst genom att ladda ned undersökningarna gratis här.