5 misstag att undvika när du skriver pressmeddelande

De senaste decennierna har kommunikatören ställts inför en rad paradigmskiften. Från att skrivmaskinen och faxen byttes ut har utvecklingen gått i allt snabbare takt och digitaliseringen är lika skoningslös som den är fantastisk. Ett hantverk som har varit en konstant i en ständigt förändrande bransch är pressmeddelandet som har överlevt allt.

Som med alla hantverk är det en färdighet som kräver underhåll och idogt övande. Du som precis har återvänt till arbetet från en välförtjänt semester är kanske lite ringrostig och därför vill vi påminna dig om 5 misstag du bör undvika när du skriver ett pressmeddelande:

  1. För långa och ointressanta rubriker
    Av någon underlig anledning är det många som tror att en rubrik till ett pressmeddelande måste vara stel och informativ. Det ska den inte alls! Fråga dig själv när du skrivit rubriken om du skulle klicka på länken. Om inte, kommer någon annan då att göra det?
  2. Att inte ha svar på dina egna frågor
    Innan du publicerar ett pressmeddelande bör du ställa en rad frågor till dig själv. En tumregel är att tänka utifrån engelskans 5 W – who, what, when, where och why, det vill säga vem mottagaren är, vad det är du vill förmedla, när du vill förmedla det och varför. Först när du har svar på dessa frågor är du redo att skicka iväg ditt pressmeddelande.
  3. Att inte ha ett mål
    Varför vill du skriva ett pressmeddelande? Vad är målet med att kommunicera ut ditt budskap? Vill du mäta antal klick till din sajt? För att överhuvudtaget skicka ett pressmeddelande behöver du ha ett mål, annars kan du likaväl låta bli.
  4. Glömma att inkludera länkar
    Vad är meningen med att skicka ut ett pressmeddelande och lansera en ny produkt om du inte erbjuder läsaren en länk till platsen där produkten säljs? Genom att länka ett eller två av ditt företags nyckelord kan du driva trafik tillbaka till hemsidan men håll det inom en rimlig nivå. Som läsare vill man inte att vartannat ord ska vara blåmarkerat. Dubbelkolla flera gånger om så att URL-länken är korrekt och live innan du skickar ut pressmeddelandet – det får inte falla på ett sådant enkelt misstag.
  5. Slarva med kontaktinformationen
    7 av 10 journalister i vår journalist- och kommunikatörsundersökning svarar att kontaktuppgifterna är mycket viktiga i ett pressmeddelande för att de ska välja att skriva om nyheten – se till att ha rätt kontaktuppgifter till rätt kontaktperson för att journalisten enkelt ska kunna återkoppla med följdfrågor!

Källor:
Cision US
Cisions journalist- och kommunikatörsundersökning 2017