5 nya LinkedIn-uppdateringar att hålla koll på

Linkedin annonserade nyligen nya förändringar till startsidan med förändrad design, utvecklade sökfunktioner och några andra mindre optimeringar. Företaget säger att dessa förändringar kommer att implementeras inom de närmaste veckorna. För att du ska vara väl förberedd när förändringarna väl är på plats lyfter vi fram 5 utmärkande förändringar som kommer att hjälpa dig få ut maximalt av plattformen.

1. Nytt utseende och navigering

För att du som användare på ett enklare sätt ska kunna navigera runt på sidan har skaparna implementerat en menyrad med sju olika kategorier i det övre högra hörnet. Linkedin beskriver det själva som “seven core areas” och de består av:

  • Hem (ditt flöde)
  • Meddelanden
  • Jobb
  • Notifikationer
  • Mitt konto
  • Mitt nätverk
  • Sök

Exakt hur startsidan och menyraden kommer att se ut visuellt ser du här.

2. Ny meddelande-funktion

Tydligt inspirerade av Facebooks messenger-funktion inför nu Linkedin en egen chattfunktion på sin plattform. Istället för att gå till en separat sida för meddelanden kommer du nu, likt Facebook messenger, se dina konversationer som små pop-up-fönster längst ned på sidan samtidigt som du stannar kvar på hemsidan med flödet i bakgrunden.

Techcrunch rapporterar även om att Linkedin kommer att införa något som liknas vid chat-botar som agerar rådgivare för att “bryta isen” vid nya konversationer.

3. Utökad sökfunktion

I deras senaste uppdatering gjorde Linkedin några spännande förbättringar på sökfunktionen. Genom att skriva in sökord i sökrutan den nya menyraden kommer du kunna söka information över hela Linkedin (med undantag av poster, något Linkedin själva säger att de kommer implementera inom kort). Efter att ha gjort en första sökning öppnas möjligheter att precisera din sökning genom olika filtreringar. Du kommer att kunna söka genomfem olika parametrar:

  • Förnamn
  • Efternamn
  • Titel
  • Företag
  • Skola

4. Vem ser dina inlägg?

En funktion, signifikant för Linkedin med såväl för- som nackdelar, är möjligheten att se vem som har besökt din profil. Nu utökar kanalen denna funktion så att du ska kunna se vem som läser de inlägg du postar också (för den skygge har Linkedin även privata- och semiprivata lägen som gör det möjligt att söka runt utan att lämna avtryck).

Den nya funktionen är värdefull för kommunikatörer,ger en ökad kunskap om din publiks konsumtionsmönster och gör det lättare att anpassa innehållet för en strategiskt planerad målgrupp.

5. Ny algoritm

Som grädde på moset meddelar även Linkedin att de har optimerat sin algoritm för att göra det innehåll du möts av mer relevant för dig.

Ett rimligt antagande är att de kommer att använda dina tidigare aktiviteter för att presentera nytt, förhoppningsvis relevant, innehåll för dig.

 

Vad tror du, kommer dessa uppdateringar göra dina besök på LinkedIn mer produktiva och lönsamma?

Källa: Cision