5 snabba om hur du hittar rätt influencer

Vilken strategi ska man följa när man står i begrepp att knyta an en influencer för att föra ens talan? Vår amerikanska blogg listar fem tips att tänka på när du slår dig ner med tänkarhatten vid skissbordet för att hitta rätt kontakt i den djungel av influencers som internet är idag:

Valet av influencer ska baseras på målgruppens konsumtionsmönster

Innan du börjar skriva upp namn på inflytelserika personer som du själv följer och anser skulle vara bra ansikten utåt för företaget, se till att göra en grundlig research på din målgrupp och dina befintliga kunder. Vilka är de, hur konsumerar de media och vilka ser de upp till? Därifrån kan du börja forma en strategi där du formar dina sökkriterier efter dina kunders konsumtionsmönster och beteenden.

Google sitter inte på alla svaren

Du kan sannerligen googla dig fram till det mesta, däribland olika influencers, deras kontaktuppgifter och bloggar. Däremot kan Google inte ge dig svar på vilka influencers som din publik har förtroende för och litar på. Dessutom karaktäriseras en bra lista på influencers av dynamik och ständig förändring, därför bör den hanteras och uppdateras i realtid. Kommunikatörer behöver tillgång till detaljerade databaser som uppdateras dagligen för att kunna ta rätt strategiska beslut när de ingår i samarbeten med influencers.

Hög räckvidd är inte nödvändigtvis effektivt

Precis som med all övrig verksamhet har kommunikatören krav ovanifrån på att visa resultat. Tyvärr resulterar detta alltför ofta i kortsiktiga lösningar där man skjuter brett och kontaktar många för att kunna visa upp en hög räckvidd. När det kommer till kritan är det kvalitet före kvantitet som gäller, det är bättre att kontakta färre influencers som faktiskt bottnar i ditt budskap och som kan förmedla det vidare till din målgrupp.

Använd insikter från din data när du formulerar dina budskap

När du har hittat en bra influencer som delar varumärkets värderingar och kan förmedla ditt budskap är första delen avklarad, men du har fortfarande halva jobbet kvar. Nästa steg är att övertyga din potentiella samarbetspartner om att detta är en bra idé. Genom att vara påläst på hur din influencer kommunicerar, hur dennes följarskara ser ut och vilka ämnen personen brinner för är det ditt uppdrag att forma ett budskap som både företaget och din influencer bottnar i.

Engagemang är viktigare än antal följare

Om du väljer att samarbeta med en influencer för dennes stora följarskara kommer du förvisso nå en stor publik, men är den här publik rätt publik för ditt varumärke? Är det din publik? Sluta se på följarna som en passiv massa där antalet är det enda som räknas. Börja istället värdera dem efter parametrar som hur benägna de är att agera på call to actions och om de gärna sprider information vidare, förutsatt att det är budskap de delar.

 

Källa: Cision US