Har du en podcast och känner att du kör fast i standardfrågor som varken blir intressanta för publiken eller intervjuobjektet? Gör du intervjuer i andra format och känner att du behöver slipa på din inre Skavlan? Andas ut! Här kommer 5 tips på konkreta best practices för att bli ett intervjuproffs:

1. Mjukstarta

I många fall känner du inte personen du ska intervjua på förhand. För att snabbt städa undan eventuell nervositet och se till att intervjuobjektet känner sig avslappnad är det bra att sätta igång samtalet genom att etablera någon form av personlig kontakt. Det finns alltid gemensamma nämnare att hitta, bara du lägger ned lite tid på research.

Förslag på öppningsfraser:

  • ”Jag ser att du är Hammarbyare, då är vi två!”
  • ”Din LinkedIn-profil visar att du har arbetat för Coca-Cola tidigare. Visste du att jag också har arbetat där?”
  • ”Jag älskar dina naturbilder på Instagram. Har du några tips på fina vandringsleder?”

Du behöver inte ta med denna första del i podden, faktum är att du egentligen inte ens behöver spela in det om du inte vill. Syftet är att lägga en grund för ett avslappnat samtal och lyckas du med det är hälften redan vunnet 😊

2. Gör gedigen research

Visst kan det verka skönt att skriva ihop ett gäng frågor på förhand och sen köra dem om och om igen på dina intervjuobjekt. Recycling när det är som bäst och minimala förberedelser inför varje intervju? Om du kör på denna strategi gör du med allra största sannolikhet dig själv en björntjänst eftersom halvhjärtade frågor ger halvhjärtade svar, i bästa fall.

Du kommer aldrig kunna skapa engagerande innehåll om du inte engagerar dig själv i arbetet och anstränger dig.  Har personen du ska intervjua nyligen varit med i något publikt sammanhang eller kanske publicerat en bok? Om så är fallet har du en utmärkt möjlighet att bekanta dig med detta på förhand, dels för att visa intresse i personen du ska samtala med men även för att hitta uppslag till intressanta frågor.

Glöm inte att respektera den andra personens tid. Se till att bekräfta tid och plats för intervjun för att undanröja eventuella missförstånd och dubbelkolla så att utrustningen fungerar som den ska innan det är skarpt läge.

3. Det må vara din show – men du är inte stjärnan

Om du bjuder in en gäst till din podd eller annat intervjuformat är det viktigt att komma ihåg vem som ska vara i fokus. Det är alltför vanligt att intervjuare själva tar över showen och pratar om gästen istället för att ge denne utrymme att ta plats själv.

Om syftet varit att föra en monolog där du berättar om gästen och vad den har åstadkommit hade du kunnat genomföra inspelningen själv – då är gästen i sig överflödig. Du som intervjuare har ansvar att föra samtalet framåt men se till att ge gästen utrymme att ta plats – det är därför gästen är där!

4. Fråga något originellt

Om du ställer tråkiga frågor kommer du få tråkigt innehåll, så enkelt är det.

Det bästa sättet att förbereda dig inför en intervju är att djupdyka i personens bakgrund och katalog för att hitta en bra position där du kan ställa relevanta frågor som intresserar åhörarna. För att undvika korta, stängda svar är det bra att skippa ja/nej-frågor till förmån för öppna frågor.

Mark Schaefer, skribent på Business Grow, listar följande frågor som lämpar sig bra i intervjuformat och går lite utanför ramen för ”vanliga frågor”:

  • För några år sedan skrev du en välkänd artikel om X, står du fortfarande för den åsikten idag?
  • På en skala 1-10, hur udda är du?
  • Om du kunde skriva ett brev till dig själv för 10 år sedan, vad skulle du säga till den yngre versionen av dig själv?
  • Beskriv processen bakom…
  • Var får du dina bästa idéer?
  • Hur lyser dina värderingar igenom i ditt arbete?
  • Den här andra personen verkar ha en annan uppfattning än du har. Hur svarar du på den?
  • Du har visat vägen till succé i din bok, hur ska man göra för att misslyckas?

5. Våga gå utanför manus

Försök att hålla dig ifrån att ständigt fundera på nästa fråga du ska ställa under intervjun. Var istället noga med att lyssna och vara närvarande i samtalet för att kunna styra vidare konversationen i oväntade riktningar. Detta kan vara utmanande eftersom du parallellt måste hålla koll på tiden, balansera konversationen och se till att beröra de nödvändiga ämnena. Samtidigt kan det ge så mycket tillbaka om du ser till att ta vara på den kompetens din gäst faktiskt sitter på.

Hemligheten ligger i att de allra bästa frågorna inte finns på ditt förberedda manus. Guldkornen är de oförberedda uppföljningsfrågor som får gästen att öppna upp sig och dessa går endast att hitta om du är närvarande i intervjun.

Källa: Business Grow

Photo by NeONBRAND on Unsplash

Passion för kommunikation

Du har väl koll på att vi driver vår egen podcast här på Cision? Här är de tre mest populära avsnitten under 2018 – lyssna och bedöm själv huruvida du tycker att programledarna lyckas med tipsen ovan!

Guldtuben och influencers som mediekreatörer


Kommunikatörernas eget #metoo-upprop


Iza & Elle – stjärnor på Musical.ly

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com