5 steg – så skapar du viralt innehåll

Vi har alla varit där. Du ser något på Facebook, Instagram eller Snapchat som du bara måste dela med dig till dina vänner. Hur ser det ut om man sitter på andra sidan och försöker skapa sådant innehåll som människor vill kommentera, dela och tagga varandra i? Hur skapar du något som dina läsare faktiskt vill publicera på sina tidslinjer?

Enkelt. Här är fem steg som visar dig hur du ska gå tillväga.

1. Bra storytelling

Den första dealbreakern när det kommer till viralt innehåll är att det måste vara ett bra hantverk, sett till historieberättande. En bra storyteller har förmågan att framställa innehållet på just det sätt som mottagaren vill ha det.

En bra tumregel att förhålla sig efter är att gång på gång fråga dig själv – vad skulle du själv dela?

2. Stick ut från mängden

Om det räckte med att berätta en bra historia hade alla historieberättare varit virala stjärnor. Tyvärr är det inte så enkelt.

För att garantera att du får en publik som konsumerar ditt innehåll måste du se till att sticka ut från mängden och hitta en egen plattform att stå på där ingen annan verkar.

3. Välj rätt plattform för dig

En stor plattform som är rätt för många kan vara helt fel för dig, din målgrupp och ditt budskap. Du måste välja den plattform som är rätt för dig och där du vet att du kan nå ut med ditt innehåll till din publik.

Ta dig också en funderare över hur väl ditt innehåll kan prestera i respektive kanal du väljer mellan. Om du har textbaserat innehåll är kanske inte snapchat och instagram rätt forum för dig medan rörlig bild kan bli en riktig fullträff på de plattformarna.

4. Förstå din målgrupp

För att hitta den plattform som passar dig bäst måste du först ta reda på vilka plattformar som din målgrupp är aktiv på. Utöver det är det viktigt att vara uppmärksam på hur och när din publik konsumerar sitt innehåll.

Du kan inte förutsätta att din publik har samma kunskap som du inom ditt ämne. För att ett inlägg ska bli viralt och spridas kan det räcka med att du förmedlar en kunskap på ett lättillgängligt sätt som får mottagaren att känna sig en aning smartare än sina kompisar och kunna ligga i framkant.

5. Omge dig med rätt folk

Säg ett företag som inte vill omge sig med kompetenta och smarta människor? Faktum är att det är skillnad på att anställa bra folk och rätt folk där det senare handlar om långt mycket mer än kompetens och kunskaper.

För att bli framgångsrik på sociala medier måste du dessutom vara mångsidig och ha ett driv efter att alltid lära dig nya saker. Henry Goldman, chef för videonyheter på Buzzfeed, liknar den ideala personen för sociala medier med den sociala versionen av en MMA-fighter. De kan vara skolade med klassisk boxning för att sedan lära sig lite kickboxning och brottning. När en ny stil dyker upp är det snabba med att lära sig det senaste för att kunna vara konkurrenskraftig och oförutsägbar för motståndarna.

Upp med garden, var noga med din storytelling och kasta dig ut i den virtuella djungeln för att skapa viralt innehåll nu!

 

Källa: Cision US