5 tips för att skapa roligt innehåll i en tråkig bransch

Att skapa innehåll för ett företag som verkar inom kommunikation är få förunnat, verkligheten ser för många innehållsproducenter runtom i landet helt annorlunda ut. Kanske spenderar du dagarna med att skapa liv och intresse för produkter som myggmedel, fönster eller bridreaktorer som rent objektivt inte verkar jättespännande för utomstående. Det är ditt jobb att övertyga dem om motsatsen.

Oavsett hur tråkig en industri kan verka vid första anblick finns det oändligt mycket inspirerande innehåll du kan producera, innehåll som engagerar och faktiskt är relevant för din produkt. För att lyckas med det måste du tänka utanför den berömda boxen och skriva om något annat än bara din produkt eller tjänst.

Men vad ska man då skriva om? Jeremy Knauff på Search Engine Journal ger oss 5 tips på hur du gör roligt innehåll av en tråkig bransch.

1. Inta en kontroversiell position

Vänj dig vid att skapa meningsmotståndare och rentav ovänner, det är något som ingår när man intar en kontroversiell position. Samtidigt är det en av de mest kraftfulla strategierna du kan använda dig av.

När det kommer till kontroversiella ämnen har människor ofta en bestämd uppfattning om till vilken falang man sällar sig. Om du tar ställning i en kontroversiell fråga kommer du med andra ord skaffa dig en del meningsmotståndare som uttrycker det högljutt men bland de som håller med dig kommer du att kunna vänta dig minst lika starkt stöd.

Nyckeln ligger i att våga ta ställning och välja sida.  Den som står i mitten kommer inte skapa något engagemang utan snarare förr eller senare bli överkörd av endera sidan.

Strategin engagerar såväl de som håller med dig som de som håller emot dig och oavsett ståndpunkt kommer du att vinna och kunna räkna hem förtjänad media värd mängder av pengar.

2. Involvera angränsande ämnen

Det är lätt att hamna i fällan där man bara prata om sin produkt eller tjänst om och om igen. Visst, det är bra att vara konsekvent i sin kommunikation men det finns också en stor risk i att begränsa sig så mycket.

Tänk på att alla som är intresserade av din produkt också är intresserade av andra saker och ämnen. Kan du hitta gemensamma nämnare bland dina kunder, gemensamma nämnare som dessutom angränsar till din verksamhet?

Boka in ett möte med dina kollegor och brainstorma i några timmar. Inom kort, med lite fantasi, bör ni ha kommit på mängder att bloggämnen som dels är relevanta för er men som även skapar engagemang – det är sådant innehåll som ger delningar!

3. Sammanställ unik, användbar data

Människor är ofta lata. Om du väljer att investera din tid i att sammanställa data som är både användbar och exklusiv i ett lättillgängligt format, exempelvis i en infograf, kommer du att kunna skapa bra engagemang.

Fundera på hur dina data kan hjälpa dina läsare i deras arbete.  Det är material som gör dem bättre som får dem att konsumera ditt innehåll och dela vidare.

Data och information av detta slag uppdateras ofta årligen och om du lyckas skapa en tradition av att presentera den årligen uppdatera den kommer din hemsida bli platsen läsarna besöker regelbundet för att ta del av ditt innehåll (som vi har gjort med Cisions journalist- och kommunikatörsundersökning). Du blir en auktoritet inom ditt ämne.

4. Intervjua branschledare

Intervjuer är ett relativt tacksamt sätt att skapa värdefullt innehåll. Det är tidseffektivt och det kräver inte särskilt mycket från din sida. Dessutom finns det fler fördelar att hämta:

  • Du kommer att associeras med ledarna inom din bransch
  • Intervjuobjekten kommer troligtvis själva vara benägna att dela vidare intervjun i egna kanaler
  • Branschpress, bloggar och andra medier kommer att vilja dela och länka till din intervju

För att strategin ska bli lyckad och framgångsrik krävs att du strömlinjeformar processen och gör det så lätt som möjligt för dina intervjuobjekt att delta. Intervju över telefon istället för på mail är ett exempel på hur man kan anpassa sig. Det är tidskrävande att sitta och skriva ned tusentals ord för att svara på fråga efter fråga men att sitta och bli intervjuad i telefon i en kvart är inte alls lika krävande, inte för dig heller. Se bara till att spela in samtalet för att sedan kunna transkribera och överföra till bloggen.

Om du vill ta det ännu ett steg längre kan du publicera den inspelade intervjun i podcastformat och komplettera det med att publicera den i textform på bloggen. På så vis får du dels SEO-styrkan i skriven text men även exponering på  iTunes och podcastplattformar.

5. Inkludera fallstudier

Att visa upp case som du har arbetat med kan vara effektivt om du vet hur du ska använda det rätt. Hamna inte i fällan där du presenterar tråkig fakta utan liv – använd den faktan för att skapa en spännande berättelse.

Genom att involvera storytelling i en fallstudie och skapa en känsla för varumärket får du det bästa av två världar. Du engagerar på ett känslomässigt plan samtidigt som fakta och statistiken ger det logiska berättigandet som stöttar deras känslobaserade val.

Försök få med följande punkter när du skapar storytelling kring ett case:

  • Identifiera de problem din kund stod inför
  • Hur påverkade problemet deras ekonomiska situation, tid och personal?
  • Vad hindrade dem från att agera tidigare och hur händelseförloppet såg ut innan du kopplades in
  • Hur löste din produkt eller tjänst problemet?
  • Hur har deras ekonomi, tid och personal påverkats av att problemet löstes?

Att publicera bra content är viktigt för din SEO eftersom det hjälper sökmotorerna att förstå vad din hemsida handlar om och att den är viktig för andra människor.

Det kan verka svårt att åstadkomma detta om du arbetar i en bransch som är svår att kommunicera externt men det handlar bara om att ta dig an uppgiften från andra vinklar.

Källa:

Search Engine Journal