5 tips för hur du kontaktar bloggare

Under morgonens fullsatta frukostseminarium pratade Anton Johansson, Marknadschef Twingly om kommunikation med bloggare. Alexander Mason, Sälj- och marknadsdirektör Cision, inledde med att ge fem tips på vad du ska tänka på i kontakt med bloggare.

Alexander Mason, Sälj- och marknadsdirektör Cision

Anton Johansson, Marknadschef Twingly

1. Ha en bra produkt och erbjud något unikt
Tänk först igenom om din produkt lämpar sig för att testas av bloggare, och se till att den är av bra kvalitet. Bloggare är vana vid förslag från företag, och ju fler läsare en blogg har desto mer kan du räkna med att han eller hon ofta kontaktas av andra företag.

2. Hitta rätt bloggar; Läs, lyssna och förstå
Ta dig tid att välja ut ett antal bloggare att kontakta. Genomtänkt personlig kontakt är garanterat mer framgångsrikt än ett massmail. Läs på om bloggarna som du vill samarbeta med. Passar produkten deras nisch, stil och läsarkrets? Se bloggaren som en samarbetspartner, inte som en kanal, och tänk på att bloggen i många fall är bloggarens arbete.

3. Ha framförhållning
Ju bättre relation du har till bloggaren desto smidigare kommer antagligen samarbetet att gå, men kom ihåg att ha god framförhållning och ge bloggaren tid att förbereda sig om det är under en specifik tidsperiod som du skulle önska att inlägget publiceras.

4. Gör bloggarens läsare delaktiga
Bloggaren vill naturligtvis leverera innehåll till sina läsare. Kan du erbjuda en läsartävling, en upplevelse att blogga om eller involvera bloggaren på något annat sätt?

5. Citera och länka tillbaka
Se till att lyfta fram blogginläggen som skrivs om din produkt på exempelvis din hemsida och glöm inte att länka tillbaka till bloggaren.

Här hittar du de fem tipsen i ett tip sheet, och här hittar du presentationerna från seminariet.

Fick du inte en plats till dagens seminarium? Det kommer ett till inom en snar framtid. Håll utkik på bloggen.