6 sätt att slipa på dina bekräftelsemail

Bekräftelsemailet kan vara det mest underskattade och minst utnyttjade e-postutskicket för att etablera kontakt. Detta skriver Jeff Rum på Social Media Today och det ligger något i det. Bekräftelsemail kopplar dig samman med en person som redan har bestämt sig för att konsumera dina produkter och interagera med ditt företag. Detta är med andra ord lågt hängande frukt.

Många lägger all sin energi på att få läsare att bli kunder och glömmer bort att slipa på bekräftelsemailet, detta automatiska mail som skickas ut till den som har registrerat sig eller köpt något från din sida. Du har redan fångat deras intresse och de har agerat på det. Samtidigt är det nu du har deras uppmärksamhet, när du är top of mind. Man kan se bekräftelsemailet som det första intrycket man får chans att göra i en ny kontakts inkorg.

Hur ska man då som organisation gå tillväga för att ta tillvara på denna unika hittills outnyttjade resurs?

Social Media Today ger dig följande tips:

1. Personalisera budskapet

Styrkan i e-mail är att du konverserar med respektive mottagare individuellt och det ger dig en unik möjlighet att göra utskicket såväl personligt som relevant. Använd en mer informell tonalitet och se till att anpassa texten efter vad bekräftelsen handlar om.

2. Anpassa mailet efter var kunden befinner sig

Identifiera var i processen mottagaren är och anpassa ditt utskick för att passa situationen. Oavsett vad det är som har fått personen att trigga ett bekräftelsemail har den delat med sig av viktig information till dig. De berättar var de befinner sig idag och vad de behöver. När du vet vad dina mottagare tänker och behöver är det enkelt att möta deras önskemål.

3. Utnyttja den data som medföljer utskicket

Den som får ett bekräftelsemail har tidigare laddat ned- eller köpt något och där troligtivs också angivit personlig information. Använd den! Du får inte bara viktig data om dina kunder, den data du får är dessutom färsk och värdefull.

4. Sätt upp tydliga förväntningar gällande kommunikationen

Låt dina mottagare vara med och bestämma över vilken kommunikation de ska få. Genom att endast skicka den information de vill ta del av är sannolikheten att de avsäger sig prenumerationen mycket lägre. En bra tumregel är att användaren inte ska bli överraskad av vad den möts av efter att den har följt en call to action-uppmaning.

5. Överraska genom att överträffa

Överträffa dina mottagares förväntningar med relevanta och förmånliga bekräftelsebrev för att de ska fortsätta interagera med ditt företag. Kanske har de laddat ned ett nyhetsbrev som går i linje med ett utmärkt white paper som skulle förbättra kundens verksamhet?

Kom ihåg att inte begränsa dina bekräftelsebrev till att endast fungera som ett digitalt kvitto som ger information men inte uppmanar till vidare konsumtion och erbjuder nästa steg i kedjan.

6. Uppmana till delning

Be dina mottagare att dela med sig av sina positiva möten med ditt företag, gärna genom att erbjuda dem någon form av morot för mödan. Ibland räcker det inte med att kunden är nöjd med sitt köp eller sin prenumeration, de måste få lite mervärde för att de ska känna att de verkligen vill bli ambassadörer för ditt företag och ditt varumärke.

 

Källa: Social Media Today