6 skäl till att producera längre innehåll

I en tid där människors mediekonsumtion är mer fragmenterad än någonsin och den mentala bandbredden inte räcker till kan man fråga sig varför man ska börja producera allt längre innehåll. Med en publik som konsumerar komprimerat innehåll i tunnelbanan eller på bussen och vill ha lättsmält content, finns det några fördelar med att producera mer omfattande innehåll som tar längre tid att konsumera och kräver mer av mottagaren?

Naturligtvis är det så. Social Media Today presenterar i sin artikel 6 skäl till varför du inte ska rationalisera bort det längre innehållet som dels ger konsumenten mer men även kräver mer av densamma:

  • Det ökar ditt SEO-värde

Samtidigt som konsumenterna påstår att de föredrar kort och lättsmält innehåll visar statistiken att det är de längre inläggen som genererar bättre resultat hos sökmotorerna.

Dels handlar det om omfattningen av innehållet och antalet ord i en artikel men för att lyckas med din SEO-anpassning handlar det dessutom om att vara relevant för ett specifikt ämne. Ofta är ett kortare inlägg mer generellt och kan av förklarliga skäl inte erbjuda några djupare resonemang.

  • Du positionerar dig som en branschledande auktoritet

Vem som helst kan producera eget innehåll och med det enorma informationsutbudet som finns att tillgå är det relativt enkelt att producera innehåll som ger en överblick över ett ämne.  Däremot är det genom att publicera mer omfattande innehåll som djupdyker i ett ämne som dina kunder lär sig att du faktiskt vet vad du pratar om och att du är en expert på ämnet.

Genom att visa att du har gjort din research och kan belägga dina påståenden med olika exempel och källor framstår du som det självklara valet inom just ditt ämne. När du har den positionen kommer din målgrupp att återvända till dig för att konsumera mer innehåll och förhoppningsvis köpa dina produkter.

  • Det genererar leads

Folk förväntar sig att läsa blogginlägg utan att behöva erbjuda något i utbyte. När det handlar om längre innehåll däremot, exempelvis guider och white papers, behöver du inte ge bort det gratis. Genom att producera bra, exklusivt och omfattande innehåll kan du kräva personliga uppgifter av konsumenterna som ersättning. När du väl har fått en e-postadress kan du påbörja en snurra och skicka olika former av marknadsföringsmaterial, en process som förhoppningsvis leder till en ny kund.

Att bestämma sig för att börja producera längre, mer omfattande och exklusivt innehåll är ett steg på vägen. Nästa steg är att se till att innehållet inte bara blir långt utan att det också blir bra.

För att säkerställa att ditt innehåll fångar publiken måste du:

  • Känna din publik

Om du inte vet vad din målgrupp vill läsa är det inte heller sannolikt att du kommer skapa något värdefullt för dem. För att säkerställa att ditt innehåll är i linje med målgruppens behov är det säkraste sättet att fråga dina läsare. Hitta dina ambassadörer, fråga vilka utmaningar de har och vilka ämnen de vill läsa mer om.

Ett annat sätt att sätta fingret på vad din målgrupp vill ha är att kontinuerligt mäta hur ditt innehåll konsumeras, vilka rubriker som genererar klick och vilka ämnen som engagerar. När du har koll på innehållets data kan du börja experimentera och se hur målgruppen reagerar.

  • Veta åt vilket håll din målgrupp är på väg

Brinner du för samma ämnen som du gjorde för två år sedan? Troligtvis inte. Det gör inte heller dina läsare.

Allteftersom tiden förändras gör målgruppen likaså och tekniska utvecklingar justerar konstant förutsättningarna. Om du inte håller dig uppdaterad med var din målgrupp är på väg och vilka faktorer de är beroende av finns det risk för att du med tiden kommer bli irrelevant för dem.

  • Tänka bortom innehållet

När man hör om långa inlägg är det inte otänkbart att man ser sida efter sida framför sig med Times New Roman-text och obefintligt radavstånd. Faktum är att det är väldigt få som vill konsumera text på det sättet och det aktualiserar frågan om layout och design. Beroende på var du placerar text, bilder, grafer, citat och tabeller kan din text lyfta och bli en del av ett större sammanhang.

Det är ingen hemlighet att komprimerat och lättillgängligt innehåll fungerar bra och är tilltalande för en stor publik men klart är också att det längre, mer omfattande innehållet har sin plats i marknadsmixen. Ta reda på vad din målgrupp behöver och hur de vill få det förmedlat. När du har de svaren vet du i vilken riktning du ska gå.

 

Källa: Social Media Today