Enligt Convince & Convert är det så många som 35% av de som öppnar ett email som gör det enbart på grund av det som står i ämnesraden. Det betyder att du, om du ger din ämnesrad lite kärlek innan du klickar på sänd, med stor sannolikhet kommer att lyckas bättre med både nyhetsbrev och emailkampanjer. Vad är det då du ska tänka på för att optimera ämnesraden, vilken kärlek är det som krävs? Här kommer några tips!

  1. Var personlig med dina mottagare

Det finns flera sätt att vara personlig på. Många mailhanteringsprogram låter dig automatiskt fylla i namnet på din mottagare i ämnesraden, vilket kan fånga mottagarens uppmärksamhet. Om du inte har möjlighet till det kan du nöja dig med att göra mailet personligt genom att använda ”du” eller ”din”.

 

  1. Använd emojis för att få det att sticka ut

Vi har alla sett företag gå helt överstyr med emojis i sina ämnesrader men om du har en plan med hur du använder emojis och håller dig till den kan det vara till din fördel. Vår chattleverantör ImBox använder emojis på ett snyggt sätt i sina utskick:

  1. Använd statistik och siffror

Det kan låta avskräckande att använda statistik och siffror då det finns de som varnar för att man då hamnar i mottagarens skräpkorg, men det är också ett effektivt sätt att fånga mottagarens uppmärksamhet på. Listor brukar vara en annan hit (du läser ju en just nu). Då vet läsaren vad de kan förvänta sig.

  1. Använd den lilla preheader-texten

Preheader-texten är den lilla text som du ser precis i anslutning till ämnesraden i din inbox. Många gånger är det också den enda delen av ditt mail som en mottagare kommer att se, så varför inte använda den till att skriva något intressant istället för att bara skriva exakt samma som i ämnesraden eller lämna blankt?

  1. Anpassa namnet på avsändaren

Fundera på vilken avsändare du ska använda. Vilket är mest trovärdigt hos dina mottagare? Företagsnamnet eller ditt eget namn? Tänk också på hur avsändaren visuellt funkar med ämnesraden.

  1. Använd namn på välkända varumärken, personer eller institutioner

Om du exempelvis ska skicka ut ett nyhetsbrev är det ett framgångsrecept att använda namn på personer, varumärken eller institutioner som är välkända för din målgrupp. Vi har själva sett att det funkar bra när vi nämner personer eller varumärken i ämnesraden.

  1. Vilseled inte mottagaren

Det här är kanske det allra viktigaste tipset. Ta dina mottagare på allvar och missled dem inte att tro att ditt mail kommer att handla om något annat än det faktiskt handlar om. Sådant gör mer skada än nytta. Om du missleder en mottagare till att klicka på ditt mail för att sedan bli besviken av innehållet finns det stor risk att de misstror dig nästa gång du skickar något som faktiskt levererar som utlovat och då har du bränt din bro för gott.

Källa: Social Media Today

Tags: ,

About Ulrika Peyron

Jag jobbar som marknadschef för Cision i Skandinavien. Här på bloggen får du tips och inspiration kring saker som rör kommunikation, PR och Investor Relations. Du hittar också information om våra samarbeten, events och annat som händer hos oss på Cision.