Anställda inom organisationen är en stor outnyttjad resurs när det kommer till att förstärka närvaron i sociala medier. Detta är ett argument som ofta lyfts när det pratas om kommunikationsstrategier och styrks bland annat av Edelman Trust Barometer som uppskattar att innehåll som delas av anställda genererar åtta gånger större engagemang jämfört med det som delas i varumärkets egna kanaler.

Problemet med denna, till synes enkla, förbättringsåtgärd är att det är en förenkling av en något komplicerad situation. Statistik och data må säga en sak men kom ihåg att dina kollegor är människor och det vore inte orimligt om de även oroade sig för huruvida deras chefer kommer att se negativt på vilken typ av innehåll de delar.

Att få anställda och kollegor att engagera sig i sociala medier är inte så enkelt som att trycka på en knapp för att aktivera en vilande resurs. Med största sannolikhet är det en tröskel av osäkerhet som måste övervinnas för att de ska känna sig bekväma att sprida information om företaget i sina privata kanaler och då är det viktigt att du som chef sätter rimliga förväntningar baserat på vilka var de sprider innehåll, hur de gör det och vilken typ av resultat som förväntas.

Nedan följer 7 tips på hur du kan ge dina kollegor rätt verktyg för att bli ambassadörer för varumärket i sociala medier, hur du skapar tydliga ramverk för spridning av innehåll och ger rimliga förväntningar som får dem att känna sig som den viktiga del av varumärket som de faktiskt är. Kom ihåg att allmänheten litar på dina kollegor mer än någon annan aktör i din organisation – tid och resurser till detta projekt är med andra ord en motiverad investering.

1. Var tydlig, konsekvent och stöttande i din policy för sociala medier

Ett framgångsrecept för att signalera rätt förväntningar är att publicera en policy för hantering av sociala medier. Syftet med policyn är att den ska fungera som trygghet och förhållningssätt för kollegor som vill engagera sig.

Bernie Borges från Vengreso menar att anställda ofta kliver in i företaget i andra syften än att marknadsföra företaget utåt. Därmed är det inte sagt att de inte vill sprida företagets innehåll. Ofta är det precis vad de vill göra, förutsatt att de trivs i sitt arbete. Problemet är att de inte vill uppfattas som papegojor som på beställning repeterar företagets budskap i tid och otid. Många behöver bara kunskap och en knuff i rätt riktning för ta för sig i sociala medier.

2. Förstå den personliga drivkraften i sociala medier

Vi människor ser till oss själva framför andra, en av många förklaringar till att sociala medier har fått ett så stort genomslag det senaste decenniet. Som chef eller ansvarig för marknadsföring och kommunikation på din arbetsplats bör du ha i åtanke att:

  • Att dela innehåll på sociala medier är indirekt ett sätt att dela med sig av sin identitet. Detta är viktigt att komma ihåg när du ska engagera dina kollegor att bli mer aktiva i sociala medier. Du måste ha ett bra svar redo när en kollega lyfter frågan ”vad tjänar jag på detta?”.
  • Vi oroar oss ofta för hur en abstrakt publik kommer att reagera när vi delar innehåll i sociala medier och därför kan du inte förvänta dig att en anställd ska dela eller gå i god för något som inte går i linje med vad deras kontaktnät uppskattar. Detta gäller även hur ofta du kan vänta dig att de väljer att dela innehåll.

Det finns mycket att fundera kring men i grunden handlar det om att anledningarna för anställda att dela innehåll på sociala medier är specifika och personliga. Om du förmedlar rätt förväntningar och förutsättningar kommer dina kollegor känna sig trygga i att bli ambassadörer för företaget och därigenom sprida ordet till sina följare.

3. Utbildning!

I många fall vill anställda engagera sig och dela innehåll i sociala medier men många känner sig osäkra på hur man ska göra och vad som fungerar. En intern utbildning i dessa frågor är därför att rekommendera och i många fall finns det en poäng i att ta in en extern röst som kan sociala medier utan och innan för att dels sprida kunskap men även på ett objektivt plan förklara vad dina kollegor kan tjäna på att bli mer aktiva i sociala kanaler.

4. Gör det superenkelt att dela inlägg

Anställda inom företaget måste kunna dela företagets innehåll så friktionsfritt som möjligt. Det är din uppgift att se till att det finns olika alternativ och möjligheter att dela i den kanal de föredrar. Förutom enkla delningsknappar (som finns på de flesta olika plattformarna) kan du använda dig av följande tips:

  • Har delbarheten i åtanke när du skapar ditt innehåll, en viss typ av innehåll fungerar bättre att sprida än andra. Om ni behöver rekrytera ny personal är det ett utmärkt tillfälle att uppmuntra dina kollegor att dela det i sina nätverk, där får de agera ambassadörer på deras villkor och förklara varför just er arbetsplats är ett ställe där man vill vara.
  • Skapa en bank med positiva citat från medier, priser företaget har vunnit och delbara texter som finns lättillgängligt för de anställda.
  • Centralisera kommunikationen så att alla vet vad som gäller och var de kan hitta delbar information. Med hemsidan som nav i din kommunikation vet dina kollegor att de alltid kan gå dit och kika för nya blogginlägg, podcaster eller schyssta tip sheets som de kan dela.

Det viktigaste är att du tydligt kommunicerar till dina kollegor vilka sociala kanaler organisationen regelbundet delar sitt innehåll på och uppmuntra dem att följa era konton där. Delade inlägg och retweets är enkla åtgärder som ger effekt med minimal insats.

5. Belöna dem som väljer att engagera sig

I linje med att alla vill känna att de själva vinner något på att engagera sig fungerar det utmärkt med någon form av belöningssystem eller gamification för att öka engagemanget av en kortsiktig kampanj. Här gäller det att ha lite fingertoppskänsla, om du sätter detta i system under en längre period kommer dina kollegor förvänta sig allt större belöningar för ökat engagemang.

Här på Cision har vi experimenterat med en tävling där vi mäter vem som kan öka sitt Social Selling Index (SSI) på LinkedIn mest under en begränsad tid. Avdelningar får tävla mot varandra och det sporrar dem att nå så högt som möjligt.

6. Uppmärksamma och dela kollegors inlägg

Ett vanligt fenomen i sociala medier är att offentliga personer delar och retweetar beröm och positiva kommentarer inför eller efter exempelvis en föreställning. Detta går att applicera på organisationer där ett sätt att uppmärksamma kollegor som engagerar sig är att dela deras innehåll från företagskontot.

På så sätt ser de som följer organisationens konto även den anställdas konto och det skickar en signal om att varumärket stöttar personerna inom organisationen.

7. Skapa tillfällen där anställda får stå i centrum

En vanlig strategi för bloggar är att regelbundet plocka in gästbloggare. På så vis drar de båda varumärkena nytta av varandra, bloggen får externt innehåll och gästbloggaren får en ny plattform att dela sin kunskap. Ett sätt att överföra detta till företagsvärlden är att låta kollegor stå för innehållet i era sociala kanaler under en begränsad tid.

På en kanal som Instagram, där tonen ofta är mer inofficiell och visar upp vad som händer bakom kulisserna kan ni exempelvis implementera en takeover där en kollega får rodda kontot under en vecka och visa upp varumärket ur ett annat perspektiv. De kommer att vilja sprida detta i sina egna kanaler och deras vänner likaså.

Källa: Cision US

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: oskar.larsson@cision.com