Om du har bestämt dig för att börja kommunicera mer genom influencers under 2018 är det viktigt att förstå att det finns olika typer av influencers. Genom att sprida dina ägg i olika korgar gällande din influencerstrategi kommer resultatet med stor sannolikhet att bli allt bättre. För att nå bra resultat krävs naturligtvis hårt arbete, för varje typ av influencer krävs en anpassad strategi för att lyckas.

I vår globala rapport, Cision’s 2017 Global Comms Report: Challenges and Trends, kikade vi på vilka olika typer av influencers som finns tillgängliga, hur du bör gå tillväga för att nå ut till deras publik och på vilka sätt du kan stärka din verksamhets varumärke.

1. Konsumenter har stor påverkan på andra konsumenter

Det kan verka lockande att gå efter de största affischnamnen men i många fall är det när en konsument tipsar en annan som den största påverkan sker. Ofta sker det i olika forum digitalt men det kan även handla om familj och vänner som tipsar om en bra eller dålig produkt. På ett globalt plan rankade 59 % av de svarande i undersökningen konsumenter som en av de tre mest effektiva typerna av influencer. Sverige var den marknad där konsumenter som influencers tillskrevs minst betydelse, siffran uppgick då till 45 %.

Användarrecensioner och trådar i sociala medier hjälper konsumenter att fatta sina beslut, en majoritet värderar dessa råd högre än de som exponeras för dem från reklam och kommunikation från varumärken.

Så drar du nytta av detta: Gör det enkelt för konsumenterna att betygsätta dina produkter/tjänster och uppmana dem att göra detta efter ett köp. Implementera automatiska mail som går ut till kunder några dagar efter deras köp där du frågar dem vad de tyckte om köpet och ber dem delge sina åsikter.

2. Värdet av offentliga personer och kända influencers

En influencer som är en känd person med en mängd följare är vad många visualiserar när de hör begreppet influencer. Kända människor som applicerar sina varumärken på andras och går i god för produkten eller tjänsten är en gammal företeelse. Sociala medier och den digitala eran har kastat nytt ljus på fenomenet men principen är densamma; om en konsument ser en välkänd person använda en produkt och hylla den kommer de bli intresserade av att köpa den.

I vår globala undersökning svarar 47 % att denna typ av influencersamarbetet hör till de viktigaste. Här sticker Kina ut rejält där motsvarande siffra är 73 %.

Så drar du nytta av detta: Gör ordentlig research för att identifiera vilka kända personer som din målgrupp ser upp till och kontakta dem för att utveckla ett samarbete. Här gäller det att vara realistisk – ju mer välkänd och prominent en profil är, desto större ersättning kommer den att kräva. Smakar det så kostar det. Ett alternativ är att titta på profiler som må vara något mindre kända för allmänheten men väldigt framstående inom branschen du verkar i.

3. Traditionella journalister har fortsatt stort inflytande

Oavsett om de vill det eller ej väger traditionella journalisters bedömning tungt och kan ha stor påverkan på andra varumärken. En fin recension av den senaste teknikprylen kan få försäljningen att skjuta i höjden och höga betyg på en restaurang kommer definitivt påverka verksamheten.

Världen över ser 47 % av de svarande journalister som influencers, majoriteten av dem i Frankrike.

Så drar du nytta av detta: Lär dig branschskribenter som finns där ute och börja skapa relationer med dessa journalister. Ge dem exklusivitet när du har en ny lansering på gång så att de känner sig sedda och värdefulla.

4. Mikro-influencers kan mycket väl ge bättre resultat

En trend som växer sig allt starkare inom fältet influencer marketing är att arbeta med mikro-influencers. Dessa är digitala stjärnor i sociala medier som har skapat en plattform för dem själva inom en viss bransch. De är inte kändisar i någon traditionell benämning men deras publik kommer att lyssna på allt de har att säga.

Minst tilltro till mikro-influencers syns i Frankrike medan USA rankar dem allra högst.

Så drar du nytta av detta: Prioritera kvalitet före kvantitet – en mikro-influencer må inte ha följarantal i hundratusental men om den kan fånga publikens uppmärksamhet kan den bli en bättre tillgång till din verksamhet än en stor kändis som du ändå inte hade haft råd med.

5. Bloggare har stora följarskaror

Bloggare har sedan länge varit kända som influencers eftersom de redan under en längre period har skrivit produktrecensioner och distribuerat företagsgåvor till deras publik. Numera har de fått konkurrens på den arenan som utgör influencersamarbeten, endast 40 % av de svarande lutar sig åt relationer med bloggare för att sprida sina varumärkens budskap.

Så drar du nytta av detta: Försök att se bortom de gamla varuproverna och produktrecensionerna. Dagens bloggare kräver mer än så. Fråga bloggarna du vill arbeta med om de har några idéer för hur ni kan ingå partnerskap. Här kan du läsa en artikel med två bloggare som ger sin syn på samarbeten och hur de vill bli kontaktade. Om ni slår era kloka huvuden ihop kan ni exempelvis komma fram till en deal med en mer långsiktig strategi där du kombinerar blogg, sociala medier och fysiska event.

6. En anställd är också en influencer

Har du tänkt på att dina bästa influencers kan sitta bara några bord längre ned i korridoren på kontoret? När din personal tror på produkten/tjänsten ni erbjuder kommer de bli naturliga varumärkesambassadörer, oavsett om de arbetar med försäljning eller inte.

När det kommer till employer branding värderar den svenska marknaden det högt. 18 % av de svenska svarande i Cisions undersökning identifierade anställda som den allra främsta källan till påverkan, fler än någon annan marknad.

Så drar du nytta av detta: Ett naturligt första steg i detta är att säkerställa att ditt företag är en plats där dina anställda trivs och där man mår bra när man går till jobbet. Glada anställda förstår värdet av din produkt – därför är det viktigt att se till att alla har tillgång till den. Uppmuntra dem att skaffa sociala medie-konton så att de kan dela innehåll som de tycker om. Om du lyckas med alla delar får du en mängd olika distributionskanaler inom företaget som dessutom har än större trovärdighet än om företagskontot slår på sin egen trumma.

7. Chefer och beslutsfattare kan bidra genom att agera kunskapsledare

Utöver att engagera anställda att sprida ordet om varumärket kan du uppmuntra chefer och seniora aktörer i organisationen att bli ambassadörer. VD:n kan exempelvis företräda organisationen i olika sammanhang genom att bidra med sin kunskap och inspirera andra. Det är dessa aktörer som fattar stora beslut och därför bör de inspirera kunder och andra intressenter till att stödja dessa beslut.

Här ligger Tyskland i framkant, 46 % av de svarande där litar på att deras beslutsfattare kan påverka konsumenter på ett positivt sätt.

Så drar du nytta av detta:

Om det finns chefer som inte representerar varumärket externt och bidrar med sin kunskap – se till att de börjar göra det. De kan börja genom att närvara på branschrelaterade event och nätverka för att därefter börja skapa innehåll själva och dela sina erfarenheter som talare på event.

Framtidens kommunikation kommer att innehålla arbete med influencers av flera olika slag, något resultat i undersökningen visar. Börja med att testa dig fram och optimera strategin efter vad du ser funkar för din verksamhet och kom ihåg att influencersamarbeten inte är en engångsföreteelse. Om du bygger långsiktiga kampanjer med de influencers som ger resultat kommer det gynna ditt varumärke samtidigt som du längs vägen upptäcker angränsande influencers som du kan starta nya samarbeten med.

Vill du veta mer om influencer marketing? Här kan du lyssna på vår podcast Passion för kommunikation där vi pratar med Bookbeat angående deras långsiktiga arbete med influencers.

Källa: Cision US

About Oskar Larsson

Arbetar som Digital redaktör på Cision Scandinavia och ansvarar för mycket av innehållsproduktionen här på bloggen.
Du kan nå mig på: [email protected]