8 punkter att bocka av när du skriver ett pressmeddelande

PRWeb har presenterat en lista över 14 tips när du ska göra ett pressmeddelande och utav dessa tips har vi format en checklista för dig att gå igenom när det är dags för utskick.

Har du…

  • Korrekturläst texten och låtit någon annan göra detsamma?
    Skriv pressmeddelandet i ett Word-dokument eller motsvarande innan du infogar det i sidan för utskick. I ett redigeringsdokument kan du stöta och blöta texten till dess att du är nöjd. Ytterligare tips för att upptäcka slarvfel och spetsa till texten är att skriva ut dokumentet och markera direkt i texten eller att låta ytterligare ett par ögon granska texten genom att dela dokumentet med en kollega.
  • Placerat ditt starkaste budskap överst?
    Rubriken, ingressen och det första stycket ska utgöra kontentan av vad utskicket handlar om. Resterande text kan fokusera på att brodera ut innehållet och tillföra detaljer men som läsare ska man förstå vad pressmeddelandet handlar om genom att läsa de första raderna.
  • Berättat vem som är avsändare?
    Som läsare måste man dessutom snabbt förstå vem det är som är avsändare och vem som står bakom orden. Om du presenterar material från externa källor är det viktigt att visa transparens för att nyheten ska få dignitet och trovärdighet.
  • Besvarat de tuffa frågorna?
    Det är lätt att förblindas av sin egen text och tappa förmågan att se materialet med andra ögon än ens egna. Har det här verkligen nyhetsvärde? Försök att sätta dig in i din publiks situation och besvara frågorna de kan tänkas ställa. Kom ihåg att syftet med ett pressmeddelande är att någon annan än du ska tycka att innehållet är intressant. Anpassa din text därefter.
  • Valt en tydlig vinkel?
    När du skriver ett pressmeddelande bör du välja en vinkel som gör nyheten relevant i sammanhanget den publiceras i. Genom att knyta an till pågående händelser, nya studier och trender blir nyheten relevant på flera plan och får större chans till spridning.
  • Använt länkar, bilder, bilagor, etc?
    Värdet av visuella budskap är mycket starkt och när vi mäter genomslaget på våra utskick via PRnewswire är genomslaget hela 40% bättre i form av läsare för pressreleaser med bild i förhållande till endast text. Genom att dessutom inkludera länkar ökar du chansen att trafiken går tillbaka till navet för din kommunikation, det vill säga hemsidan.
  • Vågat slå på din egna trumma?
    Om du har vunnit ett pris, anställt en namnkunnig medarbetare eller presenterat gröna siffror – var inte rädd för att kommunicera detta. Dessa framgångar ger dig auktoritet och du kan komplettera detta med ett passande tipsheet där du tipsar andra om hur de når samma framgång som du har gjort.
  • Hushållit med antal ord?
    Det räcker med att gå till dig själv, är du mer benägen att läsa en kort och koncis text än en lång och utbredd? Vaddera inte ditt budskap i en massa överflödiga ord utan motivera för dig själv varför varje ord tillför något till din text. Om du kan berätta din story med färre ord kommer du dessutom att få bättre resultat hos sökmotorerna.

Källa. PRWeb