8 tips om hur du bäst återanvänder gammalt innehåll

Drabbas även du av skrivkramp och kreativ torka titt som tätt? Ofta sitter du och försöker uppfinna hjulet gång på gång när du i själva verket har en skatt av material bland det innehåll som du redan har publicerat. Konsten ligger i att förpacka det på rätt sätt och formatera om det så att det känns relevant. Social Media Today publicerade en lista med tips på hur du kan gå tillväga för att återanvända gammalt material och av det skapa nya poster i dina kanaler och vi plockar ut godbitarna. 

  • Återanvänd gamla bilder i nya roller

Om du har tagit en riktigt bra bild och känner att den helt enkelt är för bra för att bara arkiveras kan du enkelt stöpa om den till en bakgrundsbild där texten i förgrunden får stå i fokus. Det finns en mängd appar som gör att du enkelt kan kombinera bild och text och få fram nytt material, färdigt för de sociala medierna.

  • Leta efter innehåll som är evergreen

Innehåll som är lika relevant även om det har gått en tid sedan du publicerade kallas för evergreen content. Det kan exempelvis handla om hur du bäst kommunicerar vid en uppkommen kris eller vad man bör tänka på när man kontaktar journalister. Dessa typer av material kan med finess reproduceras och kompletteras med innehåll som har mycket kortare brinntid.

Om du vill höra mer om evergreen content och dess framtid kan du lyssna på när Jerry Silfwer gästade podcasten Passion för Kommunikation och berättade om vikten av innehåll som står sig över tid.

  • Producera nya inlägg som bygger på gamla

Om du har ett inlägg som har genererat riktigt bra engagemang kan du absolut använda det som grund för ett nytt inlägg. Kanske kan du skapa en uppföljande artikel på samma ämne men med mer aktuell information, eller kan du få till en intervju med en expert på ämnet?

I dag kan du dessutom enkelt dela tidigare inlägg på sociala medier och lägga till en förklarande rubriktext för att ge en ny kontext till innehållet.

  • Omvandla statistik från enkätundersökningar till poster eller infografer

Om den kreativa skrivkrampen slår till med all kraft kan du titta igenom gamla presentationer och dokument med undangömd statistik som med lite omformatering och vinkling enkelt kan omvandlas till intressanta nyheter.

För att göra innehållet riktigt användarvänligt – lägg ned någon extra timme och kasta in statistiken i en infograf som blir lättöverskådlig och enkel att konsumera utan att läsaren behöver investera alltför mycket tid och tankeverksamhet.

  • Gör sammanfattande inlägg

Runt årsskiftet svämmar det över av dessa sammanfattande inlägg där man summerar året som har gått men sanningen är att du inte behöver vänta till mellandagarna för att göra sammanfattande inlägg. Om du driver en blogg kan ett alternativ vara att ha ett stående inlägg vid slutet av varje månad där du listar de mest populära posterna under månaden som har gått.

Är det något som funkar bra så är det just det – listor!

  • Sammanställ innehåll till e-bok eller böcker

Om du publicerar innehåll kring ett specifikt ämne med en tydlig röd tråd kan det vara en idé att sammanställa allt content till en e-bok, eller varför inte trycka en riktig bok?

Här hittar du en guide  för hur du ska gå tillväga vid när du vill publicera din egen bok (text på engelska).

  • Gör en recap-artikel om tidigare händelser

Som rak motsats till evergreen-content finns det innehåll där där nyhetsvärdet är högt men begränsat till en kort tidsperiod. Ofta blir det väldigt intensivt om du exempelvis ska rapportera kring en gala, ett event eller något annat där innehållet har ett tydligt bäst före-datum.

När lugnet åter har lagt sig kan du enkelt ta allt innehåll som du har publicerat och göra en recap-artikel. Det vill säga, du återberättar händelseförloppet och kastar nytt ljus över händelsen ur ett nytt perspektiv.

  • Throwback-inlägg

Sällan har något varit så välkommet som när “TB-trenden” startade. TB står för Throw Back och används ofta genom en hashtag, exempelvis #Throwbackthursday som är ett återkommande fenomen på torsdagar. Med en sådan hashtag blir det helt legitimt att ogenerat lägga upp gammalt innehåll och redovisa det som nostalgi.

En idé kan vara att lägga upp innehåll som på dagen är ett år gammalt men du bör låta fantasin sätta gränserna!

 

Källa: Social Media Today