96 procent av svenska journalister använder sociala medier i sitt dagliga arbete

social-journalismstudyVarje år gör Cision tillsammans med Canterbury Christ Church University (UK)  en undersökning av globala journalisters användning av sociala medier. Den svenska rapporten visar att 96 procent av de svenska journalister som svarat använder sociala medier i sitt dagliga arbete. Störst ökning jämfört med förra årets undersökning är användandet av sociala medier för att sprida sitt eget innehåll, en ökning på 30 procent. I den här releasen kan du läsa mer om den svenska rapporten.

Läs och ladda ner hela  rapporten om de svenska resultaten här.

Key findings från årets undersökning:

  • 96 % av de svenska journalisterna uppger att de använder sociala medier i sitt arbete dagligen och hela 47 % uppger att de inte skulle kunna genomföra sitt jobb utan sociala medier. 37 % spenderar åtminstone två timmar på att använda sociala medier varje dag.
  • Svenska journalister använder främst sociala medier för research och källkoll. Publicering och spridning av eget material är det användningsområde som ökat mest sedan förra året.
  • 24 % av de svenska journalisterna uppger att näthat och nättroll begränsar eller inskränker deras användning av sociala medier.
  • 72 % av de svenska journalisterna uppger att de har god kunskap om sociala medier och 30 % menar att de uppnår expertnivå.

Resultaten från förra årets undersökning hittar du här.