Bästa tidpunkten att gå ut med pressinformation

Vi som jobbar på Cision får ofta frågan vilken tidpunkt som är bäst att skicka ut information till media på. Frågorna handlar om vilken tid på dygnet, vilken veckodag och till och med när på året som möjligheten är störst att få journalisternas uppmärksamhet. Detta är svårt att svara på med absolut säkerhet och naturligtvis är innehållet i nyheten alltid det viktigaste samt att du som PR-professionell har byggt upp goda relationer med de journalister som bevakar just din bransch. Det finns dock andra aspekter som kan vara bra att tänka på när du planerar vilken tid du ska skicka dina nyheter.

Genom att analysera hela flödet av tusentals nyheter som företag, myndigheter och organisationer publicerar via Cision kan vi här dela med oss av några viktiga tips för hur du enklast når ut i medierna.

1. Klockslaget för utskicket är viktigt
De flesta pressmeddelanden skickas ut mellan klockan tio och elva på förmiddagen. Om målet med nyheten är att få dagstidningar att skriva om den, så är det klokt att skicka ut den tidigare, kanske mellan klockan sju och åtta på morgonen.

2. Veckodagen är viktig
62 procent av all pressinformation skickas under veckans tre första dagar. Under lördag och söndag skickas däremot endast 3 procent av alla veckans pressmeddelanden. Naturligtvis är många redaktioner obemannade under helgen men kom ihåg att de flesta dagstidningar kommer ut på måndagar. Alltså kan det vara värt en chansning att skicka ut ett pressmeddelande under en söndag för att din nyhet ska upptäckas i bruset. Kom ihåg att specialreportrar ofta inte arbetar under helgerna.

3. Datumet för utskicket är viktigt
Sommartorkan är i högsta grad verklig när det gäller företagsnyheter. Under de två sista veckorna i juli och första veckan i augusti publiceras enbart en tredjedel så många pressmeddelanden som genomsnittet för övriga året. Jul- och nyårshelgen är en annan period med färre nyheter. Är det då bra att utnyttja detta för att lättare nå ut med sina nyheter? Svaret är att det beror på. Vissa tidningar har en glesare utgivningstakt eller kommer inte alls ut under sommaren. Men för vanlig dagspress kan det vara värt ett försök.

För att nå ut med renodlade företagsnyheter kan det vara bra att undvika de perioder under året då de flesta kvartalsrapporter publiceras.

4. Följ nyhetsflödet
De här tiderna under dygnet, veckodagar och perioder under året som vår analys visar är naturligtvis enbart tumregler. För att bäst nå ut med en nyhet är det också viktigt att följa nyhetsflödet för liknande nyheter. Drunknar din nyhet i liknande rapportering just nu? Eller är din nyhet ett bra exempel på något som är aktuellt?

5. Bilder, bildtexter, taggar!
En analys av besöksstatistiken på all pressinformation som publicerats på CisionWire visar att bilder och taggar, etiketter, är mycket viktigt för att få personer att hitta dina nyheter. När man analyserar vad som särskiljer de hundra mest lästa nyheterna på CisionWire syns att de bland annat publicerar bilder fem gånger så ofta samt använder nära dubbelt så många taggar som övriga pressmeddelanden.

6. Men innehållet är naturligtvis det viktigaste
Självklart är det själva nyheten, innehållet i pressmeddelandet, som till sist avgör om journalisterna kommer att skriva om det eller inte.

Vill ni har hjälp med att maximera spridningen av era pressmeddelanden? Med Cision får du tillgång till en av världens största mediadatabaser och kan välja ut relevanta journalister att kontakta, både i Sverige och utomlands. Läs mer om vår PR-lösning här!

Fakta om mätningen:

– Mätningen bygger på tiotusentals pressmeddelanden som Cisions kunder har publicerat under ett års tid.

– Besöksstatistiken har genererats med Google Analytics.

– Statistiken över nyheter per timme och per veckodag baseras på ett årsgenomsnitt.