Checklista: Sociala medieåret 2016

Förmodligen har 2016 varit året då du har lagt mer tid och resurser på sociala medier än någonsin tidigare. Gick det bra? Hann du med allt? Missade du något? För att nollställa dig och vara väl förberedd inför 2017 har vi konstruerat en liten checklista.

Förhoppningsvis kan du gå igenom den och bocka av punkt efter punkt men om det är något du känner att du har missat under året som gått är det hög tid att åtgärda detta inför 2017. Det är faktiskt mycket troligt att nästa år blir året då du lägger mer tid och resurser på sociala medier än du någonsin har gjort tidigare…

  • Jag har varierat mitt publicerade content
    Du har förstått att det inte känns trovärdigt om du gång efter annan delar alltför säljigt, självförhärligande innehåll. Istället lägger du resurser på att förmedla varierade sidor i dina sociala medier för att uppfattas som mångsidig och relevant på flera plan.
    Om inte: Förbered en kalender för dina sociala medier där du ser alla planerade uppdateringar. Det gör det lättare att få en överblick så att du kan försäkra dig om en variation på innehållet.
  • Jag har byggt mitt nätverk med en strategi
    Ju fler följare, desto bättre. Det är ett sätt att se på saken men du har förstått vikten av att ha en strategi för ditt nätverkande och interagera med rätt människor för att ta ditt varumärke i rätt riktning.
    Om inte: Sök efter specifika nyckelord och hashtags som berör din bransch för att hitta rätt människor att följa. Se till att följa människor som följer dig, förutsatt att deras bios indikerar att de på något sätt ingår i din målgrupp.
  • Jag har varit konsekvent då jag publicerat mina inlägg
    Du vet om att du uppnår bäst resultat om du strukturerar upp dina inlägg, planerar dem och publicerar enligt en kalender som du har konstruerat på förhand.
    Om inte: Använd sociala medier-kalendern vi nämnde ovan för att välja de dagar och tidpunkter du vill publicera på. Värt att fundera över är att skaffa schemaläggande verktyg som möjliggör att förbereda inlägg i förväg och slipper göra en uppdatering på lördagseftermiddagen, exempelvis.
  • Jag har varit uppmärksam på mina resultat
    Att vara aktiv på sociala medier utan att ta tillvara på den skatt dina resultat och data innebär är ett stort slöseri med resurser. För att kunna optimera din kommunikation och engagera dina läsare är det viktigt att förstå vad det är dina läsare faktiskt uppskattar och klickar på.
    Om inte: Inför en rutin där du minst en gång i månaden går igenom analytics-siffror för såväl dina sociala medier som för din hemsida. Om du får in dessa siffror med en regelbundenhet kommer du bättre kunna förstå vilka plattformar och vilket innehåll som driver trafik. Använd dessa insikter för att optimera din sociala medie-kalender.
  • Jag har fokuserat på varumärkets centrala budskap
    Försök att se dina sociala medier som ett hjul där företagets kärnvärden och strategiska kommunikativa budskap är det nav som innehållet formas kring och präglas av.
    Om inte: Än en gång, implementera en kalender för dina sociala medier! Gå igenom alla planerade inlägg och analysera huruvida posten kommunicerar den bild av er som ni vill förmedla. Genom att analysera hur man har arbetat tidigare och identifiera var man står idag kan man forma morgondagens kommunikativa strategier och placera sitt varumärke där man vill vara.

Källa: PR Newswire