Cisions Anders Eggegård delar med sig av lärdomar från mediecentret under hockey-VM

Anders Eggegård, säljare på Cision, arbetade som volontär i mediecentret under hockey-VM som började den 3 maj och avslutades med att Tre Kronor vann VM-guld i Globen igår. Med Anders bakgrund inom Cision och kunskap inom media, kommunikation och journalistkontakter fick han vara med i gruppen som arbetade direkt med journalisterna. Gruppen på omkring 40 volontärer bestod av människor från nio länder, vissa som hade varit engagerade som volontärer redan under förra året.

Anders, med och utan "game face"

Anders, till höger med “game face”

Hur arbetade ni i mediecentret under VM?

Inför VM fick vi olika utbildningar i medie- och journalistkontakter. Huvudsyftet med mediecentret var såklart att serva journalister och media men också att marknadsföra Sverige och att få besökarna att känna att det här var det bästa VM:et som de hade varit med om.

Vi arbetade på mediecentret som låg i Hovet och beroende på ansvarsområde jobbade vi också på pressläktaren (för skrivande journalister), kommentatorsläktaren (för tv och radio) och i mixed zone, där man som spelare passerar när man går ut till match. I mixed zone föregår en hel del ”informella presskonferenser” så volontärerna där jobbade mycket med att se till så att journalisterna inte blev för närgångna. Beroende på ackreditering hade man som journalist tillgång till olika områden, vilket visades på presspasset som alla ackrediterade journalister hade. Siffran ett var den siffra som alla vill ha på ackrediteringen, då har man access till isen.

All statistik kring matcherna gick också genom mediecentret, som laguppställningar, statistik från matchen i periodpauser och efter slutsignal. Som verktyg hade vi en speciell webbsida där all information fanns som vi alla hade access till.

Hur såg din roll ut i kontakt med journalisterna?

Första maj började journalisterna att dyka upp. Totalt sett var det ungefär 350 journalister från 20 olika länder som kommit till Stockholm för VM. Vi volontärer agerade som ett help desk för IHF (Internationella Hockeyförbundet) och hade i uppgift att förse journalisterna med allt ifrån information om hur man transporterade sig mellan olika ställen i staden och se till att de hade all information om regler, till att förse dem med praktiska detaljer kring matcherna och om var, när och hur spelarna fick intervjuas. Helt enkelt handlade arbetet om att serva journalisterna så att de skulle kunna arbeta ostört.

Upplevde du någon skillnad i kontakten med svenska och utländska journalister?

Svenska journalister kan språket och staden och har det förstås lite lättare för sig just därför. Generellt sett handlar det ju om att se individen och möta dennes behov, det är alltid lite svårare när det finns språkbarriärer. Men så länge man är trevlig och tillmötesgående får man ofta mycket tillbaka. Det var väldigt kul att arbeta med journalister från USA, Kanada och Norge – just norska journalister var en dröm att arbeta med, otroligt trevliga och samarbetsvilliga. Och svenskarna förstås, de känner man ju vid namn.

Vad är din största lärdom från arbetet med journalister?

Man måste kunna bortse från sina egna behov och lyssna på vad journalisten vill och behöver. Vara trevlig och saklig, och inte lova något som man inte kan hålla. Ett bra exempel är när nätverket plötsligt gick ner under finaldagen och det på femton sekunder kom 50 personer och frågade vad som hände, på tio olika språk. Teknikern sa att det skulle ta tjugo minuter och löste det sedan på fem, då blev han ju hjälte. Ett plus är förstås också att tycka att det man gör är riktigt kul. Är du dessutom glad och trevlig sprider den energin i sin tur energi.

Vad var roligast med att arbeta som volontär?

Att få uppleva ett VM inifrån, på hemmaplan och att Tre Kronor dessutom tog guld. Det kändes verkligen som något som man bara är med om en gång i livet.

Cisions Anders Eggegård arbetade som volontär under hockey-VM