Clara Fröberg: “Träningsbranschen är mycket bättre på att interagera i sociala medier än PR-branschen”

Ännu en nykomling bland de nominerade i årets Cision PR Influencer Award är Clara Fröberg. Clara driver Styrkebyrån som erbjuder tjänster inom kommunikation och personlig träning och arbetar som kommunikationsrådgivare med en bakgrund som manusförfattare för långfilm. Hon är även presschef för Hammarby Damfotboll samt Content Manager hos Lofsan.se. Förutom detta är Clara även personlig tränare och driven träningsbloggen erdoderdo.com. Med dessa starka muskler och glädje för både kommunikation och träning, har Clara tagit sig högt upp på årets lista.

Namn: Clara Fröberg
Byrå: Styrkebyrån
Blogg:  erdoderdo.com
Twitter: clarafroberg
Instagram: clarafroberg
Youtube: clarixz
Periscope: clarafroberg

  1. Du är en av de mest inflytelserika PR-konsulterna i Sverige, vad är ingredienserna bakom din framgång?
    Jag är lika duktig på att jobba med mitt eget varumärke som med mina kunders. För att hela tiden ha koll och utvecklas inom kommunikation lägger jag tid på att aktivt nätverka och ha koll på vad som händer. Det är inte särskilt svårt, jag är nämligen supernördigt intresserad av kommunikation och att hänga med folk.
  2. Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?
    Just nu Instagram men även fortfarande Facebook. Instagram har blivit den självklara kanalen för min ena målgrupp som är kvinnor som tränar, så där hänger jag mycket. Slutna forum på Fejan är också en stark tvåa. Precis som resten av svenska folket spenderar jag mer tid i ämnesspecifika grupper än i det officiella vägg-flödet. Jag älskar Periscope också men har inte direkt något häng där, det är mer en påkopplad kanal.
  3. Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till onlinekommunikation?
    Jag jobbar mer med film och ljud, i år har jag jobbat mycket med att utbilda företag i att producera film för Facebook och jag har börjat producera podradio. En underbar sak med att vara egenföretagare är att jag kan påverka inriktningen för mitt företag i en handvändning och behöver inte gå via CRM-systemet, ledningen eller chefen för att hoppa på och göra nya grejer hela tiden. Jag älskart! Och det gör att jag hela tiden kan leva som jag lär tillsammans med mina kunder.
  4. Känner du att du har en bra kontakt med dina läsare/dina följare?
    Mycket! Jag har ju hälften av min verksamhet i träningsbranschen och hälften i kommunikationsbranschen. Träningsbranschen är mycket bättre på att interagera i sociala medier än PR-branschen (!) och här har jag daglig kontakt med följare, kunder och kollegor. Jag har även en podcast om träning och modererar varje dag feedback från lyssnare på min Facebooksida eller via vår hashtag (#styrkebyrån). En jätterolig sak är att jag fått flera kommunikationsuppdrag via mina PT-kunder, men jag trodde att det skulle vara tvärt om. Jag har fått PR-uppdrag via träningen – och träningsuppdrag via PR-kunder.
  5. Hur känns det att vara nominerad i Cision PR Influencer Award 2015?
    Jätteroligt – framför allt för att så många varit så stöttande och röstat på mig! Jag tror dock det finns många väldigt duktiga kommunikatörer där ute som inte kommer med på topplistan för att de inte är lika narcissistiska som oss andra sociala medie-nördar. Det viktigaste är ju att man gör bra kommunikation för sina kunder, till syvende och sist, inte att man syns själv.
  6. Och slutligen, vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2015?
    En av de klassiska sociala medier-rävarna. Hade dock varit kul om en nykomling seglade upp på PR-himlen och visade var skåpet ska stå.