Daniel Redgert: “Jag visste inte riktigt vad PR var och därför kändes det hanterbart för mig att genomföra”

Bland nykomlingarna för Cision PR Influencer Award hittar vi Daniel Redgert, som på kort tid har gjort en raketkarriär sedan han flyttade till Stockholm för bara 5 år sedan. Endast 24 år gammal, har Daniel redan haft en fot med i det mesta, från att vara nisse på Restaurang Grill, till att arbeta på byråerna Taste PR, Patriksson Communication och Perfect Day Media, till att vara nattklubbschef på Kåken samt blogga på Expressen. Vi anar att en lysande framtid väntar denna unga Daniel Redgert!

Namn: Daniel Redgert
Byrå: Perfect Day
Blogg: danielredgert
Twitter: daniel_redgert
Instagram: danielredgert
Periscope: daniel_redgert

  1. Vad motiverade dig att börja arbeta med/inom PR? / Hur kommer det sig att du började intressera dig för PR-branschen?
    Jag visste inte riktigt vad PR var, och därför kändes det hanterbart för mig att genomföra. Men det var snarare med en vision om vad jag ville vara än vad jag ville göra som fick mig att börja. Karriär och jobb har aldrig varit speciellt viktigt för mig egentligen, det är väl snarare ett verktyg för något större.
  2. Hur jobbar du med digital PR för att bygga ditt eget varumärke?
    Jag stolpar ner de viktigaste faktorerna för att väcka engagemang och intresse, vilket för mig har varit igenkänning och öppenhet. Och i praktiken är det exempelvis att hellre lägga upp en bild på någon av Sveriges största poddare än barndomsvännerna i Västerås, och sedan berätta att det är så så man resonerar kring sitt Instagram-flöde. Nu tycker du att jag antingen är helt dum i huvudet eller så känner du igen dig i sättet att tänka. Oavsett vad så har troligen ett intresse och engagemang växt fram. Eller så skiter du fullständigt i mig, men då har jag i alla fall försökt.
  3. Vilken är den viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?
    Den personliga avsändaren betyder allt.
  4. Hur gör du för att lära känna dina följare/läsare bättre?
    Ber alla som läser bloggen eller följer mig på Instagram att komma fram ute. Slutar oftast med att jag blir mer besatt i personen som kommer fram än vad hen är i mig. Tillslut flyr de.
  5. Hur känns det att vara nominerad i Cision PR Influencer Award 2015?
    Alltid kul med ett branscherkännande.
  6. Och slutligen, vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2015?
    Viktor Frisk. Han har flest fans! Och han är väl egentligen mest otippad då han inte jobbat med PR i mer än typ en månad? Så det är ju roligt om han vinner istället för Per Schlingmann. Fast jag tycker att med mina fem år i branschen (i förhållande till min ålder) och jobb med allt från internationell film och att hänga med Tom Cruise i Sverige, till att jobba med Nordens största modevarumärken och modeveckan för att nu kliva över till Sveriges kanske mest spännande mediahus borde ha värderats högre. Det var med en aning avundssjuka jag såg Viktors uppdatering över en lista med topp 5-personerna på Facebook, en lista utan mitt namn. Typiskt mig att ta allt personligt.

Här kan du läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.