Deeped Niclas Strandh: “Jag har valt olika taktiker för olika tjänster och förhåller mig mer eller mindre personlig i dem alla”

I vår topp 5 placering av årets Cision PR Influencer Award hittar vi sociala mediespecialisten Deeped Niclas Strandh, som har haft en topplacering i CPRIA hela tre gånger tidigare. Deeped driver det egna företaget Deepedition DigitalPR, där han även driver en blogg om digital marknadsföring, sociala medier och modern PR. Till vardags är han även delägare i United Power och driver konceptet Social by default. Deeped är även en van föreläsare och är bland annat kursansvarig för Bygga varumärke i sociala medier på Berghs. Deepeds passion för branschen och framför allt för sociala medier och digitala trender gör att han ständigt tar sig upp på topplistan för CPRIA.

Under Spinngalan den 19 november avslöjas vem vinnaren är och exakt vilken placering Deeped får i årets CPRIA.

Namn: Deeped Niclas Strandh
Byrå: United Power
Blogg: digitalpr.se
Twitter: deeped
Instagram: deeped
Youtube: researcherse
Periscope: deepedstrandh

  1. Du är en av de mest inflytelserika PR-konsulterna i Sverige, vad är ingredienserna bakom din framgång?
    Nyfikenhet, avsaknad av sömnbehov, en uppgiven familj och bra människor att samarbeta med. Skämt åsido så är nog passion och nyfikenhet själva grunden i vad det handlar om: om man inte är nyfiken så kommer man ganska snart bli mätt och trött. Det är inte jag ännu. Sen måste man ha bra människor runt sig. Jag har haft nöjet och lyckan att jobba ihop med många bra och smarta personer.
  2. Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?
    Eftersom jag och min kompanjon Sarah Larsson Bernhardt i våras valde att verkligen dyka ner i Snapchat-sfären så är det just Snapchat som jag aktivt använt sen februari. Det är roligt, det är enkelt och just nu känns det så där spännande och upphetsande att testa på något helt nytt och att få tänka i lite nya banor. Men sen gillar jag Facebook – jag har svårt att förstå alla som dissar det nätverket. Det har ju liksom allt och för företag och enskilda finns massor med möjligheter. Jag älskar bredden och djupet i min sociala graf på Facebook, och eftersom jag på många sätt tappat känslan för Twitter (alltså – de här hjärtana…) har Facebook åter tagit ledningen för där jag känner mig hemma. Sen är jag självklart närvarande på alla nätverk – det är ju mitt jobb.
  3. Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till onlinekommunikation?
    Jag har minskat användningen av Twitter markant. Dels för att effekten är rätt låg, den del av Twitter som jag tenderat att röra mig i känns väldigt…trasig efter Supervalåret. Twitters utveckling pekar mycket mot att snarare handla om broadcast och trafikdrivning – om det inte till och med pekar på att det är det nätverk som inte kommer att klara av mainstreamifieringen av sociala medier… Jag använder mer podcast: både att lyssna (älskar Hello Internet-podcasten) och att spela in podcasts. Jag och Sarah startade för ett tag sedan Social by default-podden och det är vansinnigt roligt och givande. Podcast, video och även bloggandet ser jag som en viktig del framöver när det gäller att bygga perception runt ett varumärke. De ”vanliga” sociala medierna är inte nog utan man behöver kanaler för fördjupning och breddning av relationen med sina kunder.
  4. Känner du att du har en bra kontakt med dina läsare/dina följare?
    Svår fråga. Generellt har jag valt olika taktik för olika tjänster och förhåller mig mer eller mindre personlig i dem alla. Med mina egna konton (deeped) så har jag egentligen ingen plan utan de är min livsluft. De är en välintegrerad del av mig, av min vardag och saker som intresserar mig. När det gäller de konton som jag och Sarah har tillsammans med konceptet Social by default så är det mer planerat, och där inriktar vi oss på att skapa värde för de som följer oss. Så – jag har den kontakt som man har med personer som man är bekant med, som man är vän med på exempelvis Facebook och sen kontakt med de som pratar med mig på Twitter. Sen kan jag vara besk och ha ganska klara åsikter – och de som råkar ut för det kanske inte tycker det är en ”bra” kontakt alltid 🙂
  5. Hur känns det att vara nominerad i Cision PR Influencer Award 2015?
    Det är varje år en ära. I år trodde jag inte att jag skulle komma med då jag och Sarah satsat på podcasten och på Snapchat. Plus att vi har jobbat väldigt mycket med våra kunder, vilket gjort att aktiviteten både på sociala medier och i traditionella medier varit rätt låg – så jag blev lite förvånad. Sen blev jag lite fundersam över röstningsgrejen, helt ärligt. Sen saknar jag självklart en person på listan: min kompanjon Sarah. Så jag ser nomineringen lika mycket som Social by defaults nominering eftersom det är det som vi satsat hårt på under gångna året.
  6. Och slutligen, vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2015?
    Jag vill självklart vinna. Och samtidigt finns det så många bra på listan. Men jag tycker att Brit Stakston skulle vara en värdig vinnare – framförallt med arbetet runt Dawit och Blank Spot.

Se Deepeds nomingeringsvideo!

Här kan du läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.