En bra rubrik räcker inte – 4 digitala knep för att bygga varumärket

Efter att ha spenderat timmar på att mejsla fram det ultimata innehållet i det noga utvalda formatet fattas väl bara en fängslande rubrik som kronan på verket innan succén är ett faktum?

Nja. Trots att såväl journalister och kommunikatörer värdesätter rubrikens betydelse högt i Cisions journalist- och kommunikatörsundersökning 2017 är det inte den enda vägen till framgång. Tvärtom är det bra att använda sig av olika strategier och knep för att skapa engagemang, maximera din exponering och stärka ditt varumärke.

Cisions amerikanska sida listar på sin blogg knep att använda sig av för att stärka ditt varumärkes digitala närvaro:

Skräddarsy SEO-anpassade metabeskrivningar

När du söker på Google eller andra sökmotorer ser du en beskrivande text under länken till sidan som föreslås. Detta utrymme används vanligtvis för att beskriva vad artikeln handlar om eller vad du kan vänta dig på landningssidan du klickar dig in på.

Detta fungerar också utmärkt som skyltfönster för att locka nya besökare. Om en läsare väljer att dela din artikel, exempelvis i sociala medier, kommer även där texten att exponeras under länksidan. Detta är en möjlighet du inte har råd att inte ta vara på!

Hur gör du då för att anpassa texten i fönstret ovan? Ett enkelt sätt om du arbetar i WordPress är att installera en plugin där du hanterar all SEO-anpassad metainformation. Det är enkelt och användarvänligt – skriv bara in den informationen du vill ska synas.

Kom ihåg att metatexten också måste vara anpassad för surfande på mobiltelefoner. Med andra ord bör du hålla det kort och koncist för att locka till läsning.

Använd beskrivande bildtitlar

Många glömmer bort att bilder är ett sätt att driva trafik tillbaka till hemsidan. Sökmotorerna rankar även bilder efter relevans och genom att rankas högt bland bilderna stärker du varumärket och framstår som en auktoritet inom ämnet.

Ett exempel är Chicago Closet som har döpt sina bilder efter respektive rum som exponeras på respektive bild. Som bilden visar kommer den som söker på mudroom med stor sannolikhet mötas av just den bilden – inte nödvändigtvis för att Chigago Closet inreder bra rum utan för att de har varit noggranna i med sin SEO-anpassning även på bilderna.

En annan viktig aspekt när det kommer till sökmotoroptimering av bilder är användningen av alt-text för att beskriva vad som sker på bilden. Google värderar dessa texter högt när de avgör vad en bild innehåller och det är dessa texter som ligger till grund för att en bild på rosor dyker upp när man söker på just rosor. Du kan läsa mer om alt-text på bilder här.

Variera dina call to actions

Call to action i dess traditionella bemärkelse används som bekant på hemsidan, ofta längst ned på sidan eller i ett pop-up-fönster med en uppmaning till handling såsom Boka demo eller Lägg i kundvagnen. Målet med dessa uppmaningar är att få dina läsare att agera.

Ett knep är att ta dessa uppmaningar till handling och applicera dem på andra platser än hemsidan, förslagsvis på sociala medier. Här får du kanske anpassa uppmaningen efter kanalen, det är inte många som är beredda att göra ett faktiskt köp baserat på en statusuppdatering men om du kan få läsaren att säga ja till att besöka din hemsida och där säga ja till en demo är steget därefter till köp inte särskilt stort.

Se till att publiceras på andra hemsidor

Arbetet slutar inte när du trycker på publicera och distribuerar ut det i dina egna kanaler. Genom att gästblogga i andra forum når du inte bara nya läsare, du skapar dessutom en kredibilitet och en auktoritet som en ledande aktör i branschen.  Här kan du läsa mer om varför du ska gästblogga hos andra men även varför du ska ta in gästbloggare på din egen blogg.

Källa: Cision US