Enkla knep för att lyckas med rörlig bild

PR Newswire rapporterar att innehåll som paketeras i rörlig bild och multimedia genererar upp till 2,8 gånger så mycket engagemang som ett textbaserat inlägg. Att rörlig bild har fått ett rejält uppsving på senare år är ingen hemlighet, det räcker med att titta på den utvecklingen sociala medier som Youtube, Snapchat och Instagran har tagit på sistone.

Att du börjar titta mot videoproduktion för att öka engagemanget för din kampanj är ett viktigt första steg. Den stora utmaningen är att lyckas producera ett så pass lockande innehåll som får tittaren att stanna upp och konsumera filmen. Du vet själv hur snabbt man scrollar förbi i flödet om man möts av content som inte direkt fångar ens uppmärksamhet.

Innan du sätter igång med att skriva manus, köpa coola objektiv och rekvisita är det två frågor du måste vara säker på.

  • Vilken är målgruppen?

För att göra en film som engagerar måste man ha ett tilltal som inkluderar den tilltänkta målgruppen och får den att känna att innehållet är anpassat just för dem.

  • Vad är målet med filmen?

Vill du sätta ditt ämne på den politiska agendan? Är målet att sälja nya produkter eller vill du skapa en instruktionsfilm där du pedagogiskt förklarar hur man blir kund hos ditt företag? Beroende på vad målet med filmen är måste faktorer som tonalitet, längd och klippning justeras för att du ska lyckas.

Fem punkter – så slipar du på innehållet

När de övergripande frågorna är fastslagna kan du börja skruva på muttrarna som utgör själva maskineriet i filmproduktionen.

    • Längd. Ett generellt tips är att hålla filmen så kort och tight som möjligt utan att låta det gå ut över kvaliteten och dramaturgin. Tittarnas tålamod är kort och det gäller att kunna förmedla ditt budskap på ett tydligt sätt och göra det enkelt för konsumenten att tillgodogöra sig informationen.
    • Story. Vad ska din video handla om? För att skapa engagemang hos tittaren måste du berätta en story som dels är lätt att följa med i men framförallt berör de punkter som din målgrupp bryr sig om, känner för och reagerar på.
    • Berör publiken. De filmer som berör och engagerar är de som berör känslor hos de som tittar. Vad tycker din publik om, och vad gör den riktigt upprörd?
    • Kommunicera varumärket. Försäkra dig om att det innehåll du producerar går i linje med den tonalitet och den värdegrund ditt företag kommunicerar. Det är lätt att lockas till en ton som skapar uppmärksamhet och engagemang på kort sikt men om det inte går i linje med företagets kommunikation kan det snarare bli en björntjänst för varumärket.
    • Samarbetspartners. Är du en grym manusskribent men saknar kameravana och färdigheter när det kommer till redigering? Då kan det vara en idé att höra dig för, internt och externt, efter resurser med spetskompetens som ser till att slutprodukten blir precis så bra som du hade planerat i ditt manuskript på datorn.

 

Källa: PR Newswire