Fem nya funktioner på Twitter, Facebook och LinkedIn som PR-proffs borde känna till

Min kollega Jay Krall på Cision i Chicago har skrivit ett blogginlägg om nya innovationer på Twitter, facebook och LinkedIn som fått mycket uppmärksamhet och är så pass intressant att jag vill publicera en version på min blogg av det.

Om du egentligen vill ägna mer uppmärksamhet, om bara tiden räckte till, åt den pågående utvecklingen av sociala sajter som Facebook, Twitter och LinkedIn, är det här inlägget något för dig. Nedan följer en sammanfattning på området med länkar till insiktsfulla blogginlägg om varje ny innovation.

1. Sponsrade Tweets. Twitter rörde upp en hel del i media för några veckor sedan när man introducerade sina första försök till att skapa intäkter i form av “Sponsrade Tweets” som möjliggör för företag att sponsra sina tweets så att de ligger i toppen av användarnas sökningar. Programmet är för närvarande endast tillgänglig för en testgrupp av företag som omfattar Starbucks, Virgin America och Best Buy.

Så småningom kommer sponsrade Tweets upp i användarnas flöden även om användaren inte gör en sökning och inte följer annonsören på Twitter, enligt New York Times. Twitter var även supporter för en kompletterande algoritm som tar hänsyn till olika faktorers “resonans” för att därmed kunna avgöra om en tweet är relevant för användarna. Om inte, förlorar den sponsrade tweeten sin status så att användarna inte avbryts med irrelevanta tweets. Företagen kommer att betala baserat på antalet visningar en tweet får, dock har Twitter inte har varit särskilt informativa gällande prissättning, som Jeremy Schoemaker på shoemoney påpekar i sitt senaste blogginlägg.

2. Facebooks “Likes” på webbsidor. På Facebooks F8 Developer konferens i förra veckan meddelade Facebook ett antal nya funktioner, framför allt möjligheten för webbpublicister att inkludera en “Like”-knapp i ett inlägg eller artikel på deras webbsida (för övrigt införd på Cision blogg i USA). När du “gillar” en artikel, publiceras den i dina vänners nyhetsfeed på Facebook. Denna lilla funktion har potential att driva en hel del ny trafik till ditt innehåll på webben. Om du publicerar pressmeddelanden eller blogginlägg online, bör du överväga att använda funktionen. Om du vill veta mer, kolla in detta utmärkta inlägg om funktionens betydelse från Chris Crum på WebProNews.

3. Facebook Insights förbättringar. Administratörer av Facebooksidor, app-utvecklare och webbsideägare har nu en ny serie av rapporter och visualiseringsverktyg till sitt förfogande för att spåra varje användares engagemang som genereras genom Facebook. Den nya instrumentpanelen för Facebook Insights kan för första gången, på ett och samma ställe, spåra aktiviteten på sidor, applikationer och externa webbplatser som är integrerade med Facebook. Kolla in videon där Facebooks utvecklare diskuterar förändringar på F8 eller läs denna omfattande översikt från Inside Facebook.

4. Möjligheten att följa företag på LinkedIn. Många yrkesverksamma använder LinkedIn som en plats att virtuellt marknadsföra sitt CV och inte mycket annat, i själva verket finns det massor av bra business intelligence som utbyts varje dag (i synnerhet i LinkedIn Answers diskussionstrådar). Förra veckan införde LinkedIn möjligheten för användarna att “följa” eller spåra alla förändringar på ett företag, bl.a. en profils uppdateringar, nya anställningar, öppna positioner och kampanjer. Funktionen kan komma att bli ett fantastiskt karriärsbyggande verktyg för PR-proffs. Andrew Rosen på SocialTimes presenterar potentiella användningsområden här.

5. Imbedded Tweets. Twitter har även introducerat ett verktyg som heter Blackbird Pie vilket låter dig konvertera en länk till en enskild tweet och i sin tur till HTML-kod som kan bäddas in i ett blogginlägg. De flesta bloggare tar skärmdumpar av tweets för att klistra in i sina blogginlägg iställe, och sannolikt kommer de att fortsätta göra detta tills Twitter förfinar Blackbird Pie, som tenderar att spotta ut en ganska lång bit kod som ännu inte är kompatibelt med alla content management system.