Fem tips för att maximera dina bilders synlighet

De senaste åren har bilderna fått en allt viktigare betydelse i många medier. Idag använder tidningarna både fler och större bilder än för tio år sedan. Mediernas allt större intresse för bilder gör att vi idag till och med ser hur en bra bild kan ha betydelse för nyhetsvärderingen. Ofta låter medierna en spännande bild illustrera en händelse som sannolikt inte annars hade fått uppmärksamhet. Det gör att en bra bild inte bara skapar större intresse för din nyhet. En riktigt bra bild kan till och med vara nyhetsdrivande i sig.

Det här ämnet diskuterades på morgonens frukostseminarium som vi anordnade tillsammans med bildbyrån Scanpix. Hur får man egentligen bäst spridning på sina bilder och vad bör man tänka på när man använder bilder i sina utskick?


Nedan följer fem tips på hur du kan använda bilder för att få ytterligare uppmärksamhet för dina nyheter:

1. Välj bilder som väcker känslor
Vad som kännetecknar en bra bild är alltid upp till betraktaren att avgöra. Men generellt brukar man säga att en bra bild ska väcka känslor och skapa intresse för texten. Försök gärna hitta nya vinklar eller en ny bildkompo­sition, även om motivet är bekant. Tänk på att affärstidningen kan vilja ha en mer seriös bild medan livsstilsmagasinet kan leta efter miljöbilder där din produkt eller tjänst an­vänds.

2. Sökmotoroptimera
Sökmotorer gillar bilder. Genom att integrera grafik, gärna rörlig sådan, i ditt pressmedde­lande generar sökmotorerna mer trafik till ditt pressmeddelande. Börja integrera video med länkar tillbaka till din webbplats och ditt YouTube-konto, och det kommer att locka ännu fler. Börja experimentera och se vad som fungerar bäst för dig.

3. Välj rätt format
För att medierna ska vilja använda sig av dina bilder bör den vara högupplöst och ordentligt ljussatt. Det är särskilt viktigt om du vill att inte bara bloggar ska använda sig av dem utan även tryckta medier. Se också till att använda något av de vanliga formaten, allra helst JPEG.

4. Döp och tagga bilderna ordentligt
För att fler ska hitta din bild bör den vara ordent­ligt döpt och taggad. Se till att bilden innehåller även uppenbar information – vem den föreställer, vart bilden är tagen, vem som är fotograf och så vidare. Tänk även på att använda nyckelord från pressmeddelandet när du döper bilden. Därige­nom ökar du möjligheten att få uppmärksamhet för din nyhet.

5. Sprid och gör bilden lättåtkomlig
Glöm inte att spara era bilder på de olika plattfor­mar ni använder. Upprätta rutiner för att sprida nya bilder till den egna hemsidan, CisionWire, Scanpix, Flickr, Picasa eller andra bildtjänster. Därigenom förlänger du livslängden på din bild och ser till att den kan komma till användning även i framtiden. Länkar du till er bildbank underlättar du arbetet för journalisterna och ökar möjligheten till publice­ring.

Här kan du ladda ner tipsen som pdf