Fredagstips: 4 anledningar till varför ägda kanaler driver förtjänat utrymme

Mängder med varumärken försöker varje dag pocka på journalisters uppmärksamhet, men det är få som faktiskt får utrymme i medierna. Vad kan du göra för att öka chanserna för att få dina nyheter publicerade?  

Maria Materise, content marketing specialist på Cision i USA, framhåller hur viktigt innehållet du skapar är och ger 4 anledningar till varför dina ägda kanaler driver förtjänat utrymme. Bra content gör att:

  1. Du hamnar på journalistens radar
    En av anledningarna till att lägga krut på att göra bra content är att skapa medvetenhet kring ditt varumärke för potentiella kunder, men det gäller inte bara dem. Journalister och andra influencers får också en bild av ditt varumärke genom det innehåll du skapar. Genom att kontinuerligt arbeta med bra innehåll befäster du din ställning som ’thought leader’ inom branschen och bidrar till ett bra rykte över tid. När du väl byggt ditt rykte och ska pitcha dina nyheter till journalister är chansen större att de ger din story en chans eftersom du redan etablerat trovärdighet över tid.
  2. Du etablerar din expertis
    Du vet såklart att du har mycket kunskap inom ditt område, men det vet inte journalisten. Genom ditt innehåll visar du hur mycket information och erfarenhet ditt varumärke har i den bransch du är verksam i. Enligt Cisions senaste Global social journalism study förlitar sig 39 % av journalisterna på experter. När du etablerat ditt varumärke som expert inom ett område kommer journalister att vända sig till dig för information.
  3. Du ger journalister något att prata om
    De varumärken som får mest utrymme i medierna är de som gör något annorlunda och utöver det vanliga. Vad kan du göra för att vara mer innovativ? Journalister vill ha unika historier, så vad du än vill ha för vinkel på din story, se till att du visar det genom ditt innehåll. Om du kan presentera din story eller din data på ett intressant sätt gör du det enklare för journalisterna att referera till ditt material.
  4. Du länkas till en konversation
    Ditt innehåll blir ditt varumärkes röst i konversationen som pågår i din bransch. Håll koll på vad som trendar i din bransch och överväg att skapa innehåll om dessa ämnen. Om det snackas mycket om ett specifikt ämne kommer journalisterna att följa utvecklingen och har du då etablerat dig som ledare i branschen kommer de att rådfråga dig när tiden är inne.

Vill du veta mer? Ladda ner “71 ways to get more media coverage”

Källa: Cision US blog