Fredagstips: Få koll på när besökarna är på din hemsida

Att mäta innehållet på hemsidan har blivit allt viktigare för att säkerställa att innehållet är relevant för din målgrupp. Men har du koll på vilka dagar och klockslag dina besökare är inne på din hemsida? 

Som du säkert redan vet är Google Analytics din hjälte när det kommer till att mäta innehållet på hemsidan, men under de vanliga parametrarna “Audience” “Behavior”, “Acquisition” eller “Conversion” hittar du ingen information om när besökarna är inne på din sida. För att ta fram specifik information om tid och dag måste du skapa en specialrapport som mäter tid och dag mot källa, konverteringar, mål, events osv. Detta gör du under “Customization”-fliken till höger.customization

Under “customization”-fliken klickar du på “+New custom report”. Sedan kan du välja vilka mått du vill ha genom att söka fram dem och lägga till  dem i “Metric groups”. När du har valt vad du vill kolla på är det sedan dags att välja dimensioner (eller ja, “Dimensions” som det heter på engelska). Det är under “Dimensions” som du lägger till tid och dag. Se till att du väljer att “Day of week Name” ska visas när du väljer i rullgardinsmenyn. Annars är risken att dina dagar visas som nummer istället för “Monday, Tuesday, Wednesday” etc.

Dag och tid

Klart! Eller ja, nu har du i alla fall en basic rapport över besök, unika besök, bounce rate, genomsnittlig tid på sajten och annan data nedbruten per dag. Det går såklart att grotta ner sig en massa och addera olika filter, men det här är en bra början. Lycka till!

Om du är intresserad av att lära dig mer om Google Analytics kan du göra det här.

Källa: Marketingland (även 2:a bilden är härifrån)