Fredagstips: Fundera över dina kanaler och ditt innehåll

I morse damp vår samarbetspartner KNTNT:S nyhetsbrev ner i inkorgen och vi fastnade direkt för en artikel av Thomas Barregren, där han berättar om hur han ser varje inlägg som delar i ett större distributions- och konverteringssystem.

“Vi måste producera mer content!” Hur ofta har du inte hört det här? Trenden att producera innehåll tycks aldrig vända. Bara i år säger nästan hälften av kommunikatörerna som svarat på vår journalist- och kommunikatörsundersökning att de kommer producera mer innehåll. Men varför producerar vi allt detta innehåll? Vad ska allt leda till? Skapar vi allt detta content för att verkligen berätta något för målgruppen eller är det bara för att fylla alla kanaler med halvrelevant (och halvkass) innehåll?

Det är bra att fundera lite över vad man försöker åstadkomma med sin kommunikation och visualisera det, att liksom lyfta blicken lite från det innehåll vi ibland likt maskiner ska skapa och fundera över till vilken nytta vi gör det. Thomas Barregren på KNTNT gör detta på ett utomordentligt sätt i sin illustation av ett distributions- och konverteringssystem:

system

”Det är hela systemet som ska leda till affärsnytta – inte ett enskilt inlägg i en enskild kanal”

Tillsammans menar Thomas att alla delar i systemet bidrar till en ”content product” och definierar begreppet såhär: “om du regelbundet publicerar innehåll på samma sätt och samma ställe så uppfattas det med tiden som ett varumärke hos de mottagare som regelbundet konsumerar innehållet.”

Till vänster i bilden har Thomas placerat de kanaler där olika typer av innehåll kan spridas brett. Dessa är sammanlänkade med en eller flera content-produkter (som t.ex blogg, podd) och länkarna däremellan representerar genomtänkta marknadsföringsaktiviteter. Det finns en skillnad mellan öppna och slutna content-produkter, där öppna content-produkter är tillgängliga för alla och kan vara till exempel en podd som alla kan lyssna på. En stängd content-produkt är inte lika lättillgänglig, utan kräver en handling från besökarens sida, som att fylla i sin email för att ladda ner en guide eller rapport.

Samspelet mellan kanalerna och öppna och slutna content-produkter ska i slutändan leda till konvertering. Du vill att de som interagerar med dig och ditt varumärke ska röra sig från vänster till höger i bildenoch slutligen gilla dig så mycket att de vill ta del av din service eller dina tjänster. Och detta sker genom småsteg över tid.

För en utförlig beskrivning av Thomas illustration över distributions- och konverteringssystemet, läs hela artikeln här.

Ett tips är att fundera lite över dina kanaler och det innehåll du skapar. Vad åstadkommer du med allt? Jobbar du kortsiktigt eller långsiktigt? Testa rita upp en bild över ditt system. Fungerar det likadant som Thomas? Vilka content-produkter har du?

Källa: Har du en distributions- och konverteringsplan?

Illustration: Thomas Barregren

Trevlig fredag!