Fredagstips: Hur kan redaktioner arbeta med sociala medier?

Sveriges Radio presenterade den senaste versionen av Sociala medier – en handbok för journalister under bokmässan i Göteborg för två veckor sedan. Den första utgåvan av handboken släpptes 2013 och fick då stor spridning med över 40 000 nedladdningar av pdf-utgåvan.  Den uppdaterade versionen lägger jämfört med tidigare versioner mer vikt vid crowdsourcing, research, källkritik och verifiering. 

Version 2.0 av handboken innehåller bland annat utökade avsnitt om crowdsourcing, källkritik och undersökande journalistik, ett helt nytt avsnitt om krishantering i sociala medier och ett fördjupat avsnitt om hur man gör bra publiceringar och använder foton kreativt. Christian Gillinger, chef Sociala medier på Sveriges Radio, säger i ett pressmeddelande att den första versionen spreds långt utanför Sveriges Radios gränser och att den utnämndes till “standardverk” och ”en bra bas för alla som vill sjösätta sina digitala redaktionella färdigheter.” Läs pressmeddelandet här.

Här hittar du Sociala medier- en handbok för journalister (gratis).

Idag arbetar allt fler kommunikationsavdelningar som redaktioner och skapar eget innehåll. Sveriges Radios handboken kan vara ett stöd i det arbetet. Om du vill läsa mer om hur du eller din avdelning kan arbeta som en redaktion kan du ladda ner vårt tipsheet om hur du blir ditt eget mediehus.

Vårt poddavsnitt med Staffan Ekengren, Head of Scania Newsdesk, handlar också om att som kommunikationsavdelning arbeta med redaktionellt innehåll:

Trevlig fredag!

Bild: Sveriges Radio