Vår senaste journalist- och kommunikatörsundersökning visar att 4 av 10 kommunikatörer inte har koll på vilka som är påverkare inom den egna branschen. Har du koll? Om inte är det dags att skaffa sig det, för det finns många anledningar att arbeta aktivt med sina influencers.

Här kan du ladda ner vårt tipsheet om hur du arbetar med influencers.

Några anledningar till att arbeta med influencers är att:

  • Du bygger varumärke och kan introducera dina produkter till nya användare
  • Du bygger SEO-kraft när populära hemsidor länkar till din sida
  • Du driver försäljning. Rekommendationer och hyllningar på internet säljer.
  • Du bygger förtroende. En tredje person som pratar bra om ditt varumärke är mer trovärdig än din egen annonsering.

Hur ska man gå tillväga för att arbeta med influencers?

  1. Gör din research. Försök inte nå ut till alla, hitta några få viktiga påverkare.
  2. Tänk på relevansen. Vem kan tänkas gilla det du gör?
  3. Var realistisk. Alla kommer inte gilla det du gör. Var ödmjuk och visa respekt.
  4. Tänk kreativt. Kom med bra idéer till influencern, men var alltid öppen för feedback.
  5. Mät och utvärdera. Se till att du vet vad du vill titta på innan du drar igång med att nå ut till influencers så att du har möjlighet att mäta och utvärdera sen.

 

Källa: The shelf

About Ulrika Peyron

Jag jobbar som marknadschef för Cision i Skandinavien. Här på bloggen får du tips och inspiration kring saker som rör kommunikation, PR och Investor Relations. Du hittar också information om våra samarbeten, events och annat som händer hos oss på Cision.