Fredrik Wass: “Samtalsklimatet på Twitter är stundtals fantastiskt men också väldigt svårhanterat”

Fredrik Wass, förra årets vinnare av Cision PR Influencer Award, är även detta året med i topp 5 på nomineringslistan. Fredrik driver sedan 2004 den kända bloggen Bisonblog, där han skriver om hur internet förändrar samhället, medielandskapet, människor och politik. Utöver detta arbetar Fredrik som senior rådgivare på Intellecta Corporate. I sitt förflutna har Fredrik varit tv-fotograf, informatör, webbredaktör och mycket mer. Med Fredriks engagemang är det inte en överraskning för oss att han även i år är i toppen och slåss om att ta hem segern i CPRIA.

Under Spinngalan den 19 november kommer det avslöjas vem vinnaren är och exakt vilken placering som Fredrik får i årets CPRIA.

Namn: Fredrik Wass
Byrå: Intellecta Corporate
Blogg: bisonblog.se
Twitter: bisonblog
Instagram: bisonblog
Youtube: bisonblog
Periscope: bisonblog

  1. Du är en av de mest inflytelsesrika PR-konsulterna i Sverige, vad är ingredienserna bakom din framgång?
    Till att börja med hade jag turen att födas i Sverige som en vit man i medelklassen. Bara där har vi minst 60 procent av eventuell framgång. Kanske mer. Sedan har jag ägnat enormt mycket tid åt att följa hur digitaliseringen påverkar oss som människor. Eftersom det var något jag tidigt fick intresse för blev det också naturligt att både berätta om det i mina egna kanaler och att hjälpa andra att utvecklas genom det i rollen som konsult. Men i grunden handlar det om nyfikenhet och att konsekvent skapa och dela med sig av värdeskapande innehåll på olika sätt.
  2. Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?
    Förutom att uppdatera mina egna bloggar på DiDigital.se och Bisonblog.se så är jag nog som svenska folket i stort genom att jag är mest aktiv i de stora tre – Facebook, Instagram och Twitter. Visst, Snapchat är enormt stort bland framförallt unga människor, och LinkedIn, Pinterest, Periscope och massor av andra tjänster finns också med i flödet. Men för mig handlar Facebook om kontaktytan för dels mina vänner, familj och bekanta men också mot resten av samhället i form av företag, myndigheter och organisationer. Twitter handlar om nyhetsflöde och realtid, och Instagram är tittskåpet mot både vänner och kändisar. Flyktingsituationen i Sverige har också visat hur fantastiskt både Facebook och Twitter kan fungera för akut krishantering och för spontant startade rörelser.
  3. Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till onlinekommunikation?
    Jag twittrar mindre och bloggar mer. Den trenden har pågått ett tag för mig. Samtalsklimatet på Twitter är stundtals fantastiskt men också väldigt svårhanterat många gånger. Nu blir det allt oftare en temperaturmätare att gå in på Twitter, snarare än att jag engagerar mig i långa diskussioner. Bloggandet har blivit viktigt för mig personligen eftersom det hjälper mig att formulera tankar och summera det som pågår. Inläggen funkar bra att återvända till och har längre livslängd än statusuppdateringar.
  4. Känner du att du har en bra kontakt med dina läsare/dina följare?
    Ja, det gör jag, men jag kallar dem inte för läsare eller följare. Det går att prata om nätverk, men det låter så instrumentellt. Merparten av de uppdateringar jag gör, oavsett var, publicerar jag helt öppet så att vem som helst kan kommentera. Jag gillar att skriva själv och att tipsa om olika saker, men försöker också vara aktiv i diskussioner hos andra lika mycket som i mitt eget flöde.
  5. Hur känns det att vara nominerad i Cision PR Influencer Award 2015?
    Det var en oväntad positiv upplevelse att vinna priset förra året, så jag blev väldigt glad över att vara nominerad igen. Samtidigt känner jag att chanserna att vinna två år i rad känns små. Jag noterar också att det är många återkommande namn på listan av nominerade vilket jag tycker visar att många i branschen satsar på att verka i det tysta snarare än att jobba upp en egen närvaro.
  6. Och slutligen, vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2015?
    Viktor Frisk eller Brit Stakston ligger bra till tror jag. I och med årets nya röstningsförfarande känns det svårt för mig att tävla med en framgångsrik artist och melodifestivaldeltagare som Viktor Frisk om räckvidden. Och Brit Stakston har lagt ned ett gediget arbete i bland annat Blank Spot Project som fått mycket uppmärksamhet. Hon är dessutom nominerad i Stora journalistpriset vilket också känns unikt i kombination med att vara nominerad för ett PR-pris.

Se videon där Fredrik deltar i en diskussion om hur man når ut i Almedalen:

Här kan du läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.