Ge din målgrupp huvudrollen i din storytelling

Det finns en mängd olika tekniker och strategier för hur man bäst utformar sin varumärkesberättelse. Att berätta historier för att sälja ett varumärke eller en produkt är inget nytt men i och med digitaliseringen och sociala mediers framfart har storytelling fått en helt ny arena och därmed även nya möjligheter att nå sin publik.

Berättelser om företagets skapelse i all ära men storyn gör inte någon nytta om den inte talar samma språk som de du vill nå med ett budskap som talar till din publik. Vår amerikanska blogg berättar om hur du anpassar din storytelling efter din målgrupps behov och listar 6 olika tips för hur du låter din publik spela huvudrollen i din berättelse:

1. Lär känna din målgrupp

Om du vill kunna relatera till dina kunder måste du redan på förhand veta vad de vill ha och förväntar sig av ditt varumärke. Har de något problem som din tjänst eller produkt kan lösa, kan du på något sätt göra livet lite enklare för dem? Om du är osäker på vad din publik är ute efter – fråga dem! Folk gillar att dela med sig av åsikter om vad det är som gör en produkt bra eller dålig och den här informationen kan du sedan använda dig av för att skräddarsy historier som påverkar och berör.

2. Ha en tydlig början, mitten och slut

Visst, det är viktigt att veta vilka typer av historier som kommer att påverka just din målgrupp men det första steget är att skapa sig en förståelse för hur man konstruerar en bra historia. En historia behöver en början, en mitt och ett slut.

Detta är de mest grundläggande komponenterna för berättelse. Eftersom människan är ett vanedjur känner vi igen en berättelse när vi hör eller ser en. Se därför till att man enkelt kan känna igen berättarstrukturen i din storytelling och engagera sig.

3. Utnyttja målgruppens känslor och behov

Att få människor att känna känslor är ett väldigt effektivt sätt för att sedan få dem att komma ihåg din produkt och inkludera dem i din varumärkesberättelse. Nostalgi är ett utmärkt sätt att appellera till känslor, ju äldre och mer ansvarsfylld en person blir, desto mer längtar man tillbaka till de sorglösa dagarna utan ansvar när man hade livet framför sig.

Det finns olika sätt att anspela på känslor men klart är att människor vill känna för att engagera sig. Om din produkt hjälper vänner att mötas kan du berätta storyn om hur din produkt kan påverka andra.

4. Visa medmänsklighet

Vi människor har förmågan att relatera till andra på ett medmänskligt plan, även om vi varken förstår den andra partens språk eller kultur. Detta är ett kraftfullt verktyg, att verka som en enande kraft och skapa en känsla av gemenskap. Coca Cola blev väldigt framgångsrika med just den strategin när de genomförde reklamkampanjen ”I’d Like to Buy the World a Coke”.

Om din publik kan relatera till ditt varumärke och själva känna att de deltar i en global rörelse som du står bakom är chanserna goda att de skapar en bra känsla för ditt varumärke.

5. Hitta konflikter och lös dem

En viktig del i en bra historia är det problem eller den konflikt som huvudkaraktären måste lösa för att allt ska sluta lyckligt. I ditt fall kan det handla om att visa hur ditt varumärke och din produkt kan lösa ett reellt problem.

Konflikten behöver inte vara på liv och död eller vara världsomfattande, det kan handla om något så banalt som att få en bättre självkänsla, att våga tro på sig själv eller att hitta tid för att träffa nära och kära.

6. Var ärlig

Du skapar en berättelse för ditt varumärke men det betyder inte för den sakens skull att du kan hitta på fakta som inte stämmer. Var ärlig angående vad din produkt kan göra för konsumenten, om man som kund förstår vad du erbjuder och vilken inverkan det har är det troligare att man vill köpa produkten.

Sociala medier och digitaliseringen har förändrad sättet företag pratar om sina produkter. Genom att berätta historier och placera din målgrupp i huvudrollen kan du dels sälja produkter men framförallt bli ett varumärke som människor känner igen och förknippar med en god historia.

Källa: Cision US