Ger mer content bättre resultat?

Det råder content-hysteri i kommunikationsbranschen. Den allmäna sanningen har länge varit att ju mer innehåll du skapar, desto mer uppmärksamhet får du och i förlängningen skall det göra dig mer framgångsrik. Problemet är när en hel bransch agerar på samma sätt, då resulterar det i ett överflöd av innehåll. I mitten står kunderna som inte alls vill ha mer content, de vill bara ha högre kvalitet på innehållet.

Hur garanterar man kvalitet på sitt content?

Hur ska man då gå tillväga, ska man optimera och justera i månader för att publicera ett inlägg som överglänser alla andra? Det är lätt att börja jubla över mängden visningar eller gilla-markeringar på din sida, men leder dessa visningar till handling, konverteringar och köp?

Inte nödvändigtvis, det handlar snarare om att se till effekten av vad ditt innehåll genererar. Att få folk att konsumera ditt innehåll är bara första steget, ett innehåll som uppmanar till handling är inte bra innehåll förrän det faktiskt ger effekt och leder till handling.

Varför ger ditt content inte önskat resultat?

Här är 10 möjliga anledningar till varför du inte uppnår önskat resultat med ditt content:

  1. Ditt content är bra, men du har fel publik
  2. Ditt content är inte kopplat till det du marknadsför
  3. Du ger bort för mycket med ditt oövervakade innehåll
  4. Du har ingen call to action
  5. Dina calls to action är inte tillräckligt lockande
  6. Du gör ett fantastiskt jobb med att nå en målgrupp men missar helt en annan.
  7. Du leder folk till landningssidor som inte är optimerade för leads.
  8. Du misslyckas med att spåra och ta tillvara på de leads som klickar sig fram
  9. Dina leads är inte beredda att köpa när de väl kommer fram eller blir tillbakavisade av säljavdelningen.
  10. Du skapar bara content för potentiella kunder och glömmer att vårda de redan existerande.

Ett regelbundet uppdaterande av content kan vara bra, men det gäller att ha en tanke bakom det. Genom att analysera effekterna av tidigare publiceringar kan du se dels när du ska publicera ditt content men även hur du ska optimera det för att lyckas i respektive kanal.

Framgångsrikt innehåll involverar mer än mängden innehåll som produceras.

För att lyckas är landningssida, marknadsföring, uppföljning och analys alla viktiga delar som måste vara lika väloptimerade som innehållet för att det ska ge önskad effekt.

Källa: PR Newswire