Jag har jobbat i över tio år med PR och kommunikation, de senaste 4-5 åren har jag fokuserat mycket på online kommunikation. Av dessa 4-5 åren handlade de första mycket om hur man på ett bra, enkelt och kostnadseffektivt sätt bevakade online källor samt analyserade desamma. Det var helt klart en utmaning att försöka ta fram någonting bra när nya källor och nya fenomen snabbt växte fram. Runt 2004 så var (som jag kommer ihåg det) bloggare ett rätt okänt fenomen. Twitter och Facebook var det i princip ingen som diskuterade som en kommunikationskanal. Istället var det heta samtalsämnet Second Life och forum. Vad vill jag då ha sagt med detta? Jo att vi tyckte det gick snabbt då men tempot har snarare ökat. Det andra är att man nog inte ska låsa sig så mycket vid plattformar/tjänster. De blir ofta omoderna och folk drar snabbt vidare till nästa fenomen. Kommer ni ihåg Jaiku? Någon som använder den nu?

Det senaste året har jag fokuserat allt mer av min tid på hur man effektivt kan planera sina kampanjer online samt öka sin synlighet i både traditionella och nya medier. Som en inbiten analytiker, har varit analyschef i London i tre år för Cision, suttit med i styrelsen för AMEC den internationella branschorganisationen för analysföretag och även suttit med ett par år i juryn för SPINN här i Sverige, så trodde jag aldrig att någonting kunde vara roligare än att analysera mediegenomslag samt fundera på hur man ska förbättra sin kommunikation utifrån faktisk statistik. Till min stora glädje så måste jag faktiskt säga att fundera på hur företag kan maximera sin synlighet online och på så sätt förbättra sina affärer faktiskt är ännu roligare. Det händer så sjukt mycket just nu och den koll du kan ha på vad folk gör online är ur ett analysperspektiv helt grym. Google Analytics I love you!

Efter denna lilla utläggning ska jag komma till det jag egentligen hade tänkt skriva om. Jag har under den senaste tiden snappat upp ett par grejer som Google håller på att labba med. Tänkte snabbt försöka reflektera över vad dessa kommer att betyda och hoppas på att någon är villig att bygga vidare på mina funderingar.

Google Goggles

Redan idag så är bilder och videos ett bra sätt att informera sin målgrupp och driva trafik till sin sajt. Nu håller Google på att titta på en ny tjänst som dom kallar Google Goggles.  

Om/när Google, eller för den delen någon annan lanserar en framgångsrik tjänst för bild/video sök kommer vikten av att själv ha sökmotoroptimerat sina visuella varumärken och produkter öka betydligt. Än så länge söker jag själv mest på text när jag söker efter bilder och videos. Ska bli intressant att se när Google blir verklighet.

Google Real Time Search

En av Googles svagheter har varit att man inte integrerat Sociala medier speciellt bra i sina sökningar. För ett tag sedan skrev jag om Google Social Search. Nu har Google börjat tala om en annan variant på samma teama, Real Time Search.

Tyckte du att det gick för snabbt och var för lite information så kan du kolla in den långa presentationen av systemet på 93 minuter. Säga vad man vill om Google men de är bra på att locka både den nyfikne generalisten och den introverta detaljfreaken. Alla kan få sin information på det sätt de önskar.

Båda dessa tjänster tycker jag visar att sökmotorerna kommer att fortsätta utvecklas och integreras allt mer mot sociala medier. Häromdagen sa Hans Kullin i Resume att han tror att PR-byråerna framöver kommer att behöva bli bättre på att förstå tekniken. Jag kan inte göra annat än att hålla med. Men det faktum att de flesta byråer, både PR och reklambyråer, idag säger sig ha en eller två specialister på online kommunikation är talande. Om ett par år tror jag att förståelse för onlinekommunikationens möjligheter och begränsningar kommer att vara ett grundläggande kriterium i förhoppningsvis alla kommunikationsyrken.

alexander.mason@cision.com'

About Alexander Mason

Jag är Cisions sälj- och marknadsdirektör i Skandinavien. Med mer än tio års erfarenhet av Cision och PR-branschen har jag hunnit med det mesta. Jag har bland annat jobbat tre år i London som chef för Cisions analysverksamhet. De senaste fem åren har jag jobbat med att utveckla nya tjänster för Cision i Norden.