Googles sökalgoritm uppdaterad: Vad innebär det för ditt SEO-arbete?

Igår uppdaterade Google sin sökalgoritm till den senaste versionen, som kallas Penguin 2.0. Enligt Google själva är algoritmen anpassad för att lyfta fram kvalitetsträffar i sökresultaten och den senaste versionen fokuserar speciellt på att sålla bort hemsidor som har skapats för att bara driva trafik till sökord, det vill säga sidor med mycket likadant innehåll. Vår partner MediaAnalys har lagt upp ett inlägg om vad uppdateringen innebär för dig som webbplatsägare och vad vi kan vänta oss in framtiden.

MediaAnalys - Google Penguin 2.0

Klicka på bilden för att komma till MediaAnalys inlägg.

Generellt sett handlar det fortsatt om att se till att äga ditt innehåll och använda det för att driva trafik till din hemsida, att arbeta med  relevanta sökord och att se till att ditt innehåll håller en bra kvalitet så att besökare vill återvända till dig.

Ett sätt att äga ditt innehåll är att använda Google Authorship. Läs mer om det här.