Hans Kullin: “Jag har varit i PR-branschen sedan 1996 och blev tidigt intresserad av hur internet påverkar vår bransch”

PR & sociala medie-strategen Hans Kullin är en av de nominerade i årets Cision PR Influencer Award. Hans driver idag två bloggar, Media Culpa och Sociala Medier, och har även i år börjat som kolumnist för Servicetrender där han skriver om trender i sociala medier för detaljhandeln. Tidigare har Hans varit ansvarig för sociala medier på Coop Marknad, samt en bakgrund från PR-byrån Burson-Marstellers, konsultföretaget Accenture och advokatbyrån Linklaters. Genom bloggandet har Hans kunnat ta sig långt, inte bara på nätet och i karriären, utan även långt upp på listan bland de nominerade i årets CPRIA.

Namn: Hans Kullin
Byrå: Kullin Sociala Medier & PR
Blogg: socialamedier.com
Twitter: kullin
Instagram: kullin
Youtube: hkullin
Periscope: kullin

  1. Du är en av de mest inflytelserika PR-konsulterna i Sverige, vad är ingredienserna bakom din framgång?
    Det är säkert ett resultat av lång och trogen tjänst. Jag har varit i PR-branschen sedan 1996 och blev tidigt intresserad av hur internet påverkar vår bransch. Då pratade man mycket om cyber relations, det låter lite töntigt idag men grundidén om att använda digitala kanaler för att bygga relationer är den samma fortfarande. Sedan jag startade min första PR-blogg 2004 har jag försökt dela med mig av det jag lärt mig om digital PR, vilket jag tror bidrar till att jag byggt upp ett bra kontaktnät.
  2. Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?
    Twitter är min viktigaste kanal för att hålla koll på vad det pratas om och jag är fortfarande relativt aktiv på Facebook för att hålla kontakt med bekanta. Men Instagram är en stark utmanare.
  3. Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till onlinekommunikation?
    Tyvärr bloggar jag inte lika ofta som jag brukade, då det alltid är givande. Istället använder jag Instagram och andra bildbaserade nätverk mer idag än tidigare.
  4. Känner du att du har en bra kontakt med dina läsare/dina följare?
    Både och, det finns en kärna av kontakter som jag haft dialog med länge och samtidigt så finns det många som bara läser och aldrig skriver eller kommenterar.
  5. Hur känns det att vara nominerad i Cision PR Influencer Award 2015?
    Det är förstås väldigt roligt att vara nominerad. Jag kom trea 2011 så det känns kul att fortfarande vara med bland dem som anses ha inflytande.
  6. Och slutligen, vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2015?
    Jag tror och hoppas att Brit Stakston kammar hem det hela. Hon har en förmåga att engagera som gör avtryck både digitalt och i traditionell media.

Här kan du läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.