Hur ska man tänka för att utveckla en framgångsrik webbplats, Malin Ingevall?

Malin Ingevall är vd för den digitala byrån Sticky Beat, hon vet hur tankegångarna bör gå innan det är dags att skapa en lyckad sajt.

– Först och främst behöver man kunna svara på frågorna vad, varför och på vilket sätt. Med det menar jag att identifiera vilket problem ni ska lösa. Våga ställ er frågan varför ni ska finnas på webben? Identifiera vilken information och vilka tjänster som behövs utifrån användarperspektivet, säger Malin Ingevall.

Innan det praktiska arbetet kan börja råder hon alla företag till att definiera hur de vill uppfattas, vad som är varumärkeslöftet och “verksamhetens DNA”. När det är tydligt blir det tydligare vad som ska göras och på vilket sätt.

Många väljer idag open source-baserade publiceringssystem för att de är bra, stabila och relativt billiga att utveckla på. Det absolut vanligaste är WordPress. Det finns flera fördelar med att använda open source, vars källkod är gratis att använda och vidareutveckla som man vill. Det kan bli dyrt att “låsa in sig” i en programvara eller ett system som kräver en mjukvarulicens, om man inte absolut behöver en sådan lösning. En annan fördel är att populära open source-lösningar ständigt blir bättre med hjälp av utvecklarcommunitys där användarna delar med sig av plugins och mallar. Framsteg som annars kostar pengar. Det ger även en större flexibilitet, inte bara eftersom att det inte skrivs avtal med någon leverantör utan också i själva arbetet.

– Det kan vara svårt att veta exakt vad målgruppen gillar och vad som faktiskt fungerar i praktiken. Därför är det bra att tänka agilt och släppa små delar i taget som du kan utvärdera och optimera för att sedan bygga vidare.

Malin Ingevall säger att det är a och o att mäta, analysera och optimera under hela processen. Det gäller att löpande samla in statistik och jobba utifrån insikten att webbplatsen alltid kan förbättras. Det är bra att bygga in flexibilitet genom moduler som gör det möjligt att tända och släcka funktioner beroende på målgruppens gensvar.

Det är en självklarhet att webbplatsen ska fungera lika bra oavsett om du använder en mobil, surfplatta eller en dator.

– Det mobila surfandet är enormt stort idag och jag blir förvånad när jag ser företag som utvecklar hemsidor eller kampanjer som inte är responsiva eller mobilanpassade.

Malin Ingevall anser att det är värt att fundera över hur användarnas behov differentierar sig beroende på plattformen de utnyttjar. De som surfar med mobilen är ofta på jakt efter snabb, precis information medan personer framför datorn kan ha andra behov och möjligheter att ta till sig mer information. Dessutom navigerar du på ett annat sätt i mobilen.

– Låt säga att man utvecklar webben för ett muséum. De som besöker sajten i telefonen kommer säkert att vara i behov av information om öppettider och var museet ligger. Någon som hamnat på hemsidan via desktop kanske är mer mottaglig för spektakulära bilder från utställningarna eller annat mer fördjupande material.

Vill du ge något gott råd avslutningsvis?
– Tänk också på att många googlar sig fram idag och därmed kan vilken sida som helst bli startsida vid besöket. Den klassiska strukturen med startsida som leder vidare är inte alltid den enda vägen. När det gäller den grafiska formen ska den inte bara vara snygg utan även hjälpa besökare att navigera på sajten intuitivt.

Text och bild: Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör, Beaconomist. Originalet publicerat i Beaconomist 8:2015.

Den här artikeln är framtagen i samarbete med affärstidningen Beaconomist, som riktar sig till moderna digitala publicister. Beaconomist är en prenumererad betaltjänst, men varje vecka hittar du genom samarbetet med oss på Cision ett urval artiklar publicerade i Beaconomist här på bloggen. Artiklarna finns även med i vårt nyhetsbrev PR Update, som kommer ut en gång i månaden. Inte prenumerant på PR Update än? Anmäl dig här. Intresserad av att veta mer och prenumerera på Beaconomist? Hör av dig till Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör på rolf@beaconomist.net eller 0708 – 20 82 94.