Hur vill journalister bli kontaktade och när?

Vår journalist- och kommunikatörsundersökning ger oss varje år massor av insikter kring hur journalisters och kommunikatörers vardag ser ut och vad de tampas med i sina yrkesroller. Här nedan har vi sammaställt några tips över hur journalisterna säger att de vill bli kontaktade och när. Du får även tips på vad du som kommunikatör ska undvika i kontakten med journalisterna.

  1. Skicka till rätt journalister och influencers
    Innan du tar kontakt med en journalist för att berätta om din nyhet bör du ställa dig själv frågan: Bevakar den här journalisten min bransch? 68% av journalisterna säger att de får
    nyheter om ämnen som ligger utanför deras bevakningsområde.
  2. Journalister vill ha kontakt via email och telefon
    Det är lätt att tro att ny teknik och det stora utbudet av digitala kanaler och plattformar förändrar sättet journalister vill ha kontakt med kommunikatörer, men vår undersökning visar det motsatta. Journalister föredrar att bli kontaktade via e-post och telefon och använder helst samma tillvägagångssätt när de själva ska kontakta kommunikatörer. Att etablera en god relation till de journalister som bevakar ens arbetsområde är A och O för kommunikatörerna, eftersom fler än 9 av 10 journalister anger att de söker information via personliga kontakter.
  3. Skicka nyheten vid rätt tid
    När ska du kontakta journalisten du vill nå ut till? Det beror naturligtvis på flera olika faktorer, men 3 av 10 journalister föredrar att ta emot nyhetstips på morgonen mellan 9 och 11. De
    allra flesta tycker dock inte att tidpunkten spelar någon roll. Ska du välja en specifik dag att söka kontakt är måndag och tisdag populärt hos 4 av 10 journalister, medan resten menar att
    vilken dag man kontaktar dem inte är väsentlig.

Undvik det här i kontakten med journalisterna: 

  • Hör inte av dig med nyheter som ligger utanför journalistens bevakningsområde
  • Tro inte att journalisten ska vara en förklädd annonsplats
  • Skicka inte material som inte har nyhetsvärde

Här kan du ladda ner 2016 års journalist- och kommunikatörsundersökning kostnadsfritt.

Vill du få fler tips? Anmäl dig till ett av våra nyhetsbrev!