Infograf: Lathund för bildstorlekar i sociala medier

Sociala medier med deras ständiga uppdateringar och förändringar är lika spännande som de ibland kan vara frustrerande och utmanande. Varje gång du tror du börjar ana har de bytt bana och en förändring i Facebooks algoritmer kan ställa din sociala medie-strategi helt på ända.

Ett område särskilt utsatt för förändringarnas vind är de optimala bildstorlekarna på de olika plattformarna. Ska profilbilden vara 150×150 och hur stor ska man egentligen göra omslagsbilden? Ens första digitala intryck utgörs mycket av de visuella elementen och vi vill ju inte att det ska falla på något så banalt som bildstorlekar som inte överensstämmer med mallarna.

Därför vill vi lyfta fram denna infograf som personerna från We Are Top 10 och Omnicore har skapat. Infografen presenterar på ett överskådligt sätt de olika mallarna som finns för bildstorlekar på respektive socialt medium. Infografen är på engelska men den består av förklarliga skäl mestadels av bilder och bildspråket är ju, som alla vet, universellt.


Källor:

We Are Top 10

Social Media Today