Irritation i sociala medier – 3 största misstagen

Sprout Social har genomfört en undersökning för att se hur företag irriterar användare i sociala medier och vilket slags innehåll som gör att användarna avföljer företagen.

71 procent av de svarande har köpt något på grund av att de såg det i sociala medier. En majoritet (57) svarar att det är mer sannolikt att de köper något från ett företag de följer i sociala medier. 71 procent svarar att de avföljt ett företag på grund av att de på något sätt kände sig besvärade.

Sprout Social skriver i rapporten att en stor majoritet av användarna följer företag i sociala medier. Men när de gör det vill de ha relevant innehåll och inte uppdateringar från företag som är föråldrade i sin kommunikation.

Irritationsmoment inkluderar användande av slang, opersonlig kommunikation och misslyckad humor.

Undersökningen visade vad användarna anser är irriterande handlingar i sociala medier av företag.

Det mest irriterande ett företag kan göra i sociala medier är att lägga ut för mycket reklam. 58 procent svarar att detta är en irriterande faktor. Andra irritationsmoment inkluderar användande av slang, opersonlig kommunikation, misslyckad humor och slutligen att inte svara på användarens meddelanden.

Sprout Social summerar dessa resultat i rapporten genom att belysa hur Mad Men-eran är över. Don Draper ska inte hantera företagets sociala medier-konton och de ska inte heller administreras av printannonsörer.

Undersökningen visar också på de handlingar företagen gör i sociala medier som leder till att användarna avföljer kontot.

Återigen är det mängden pr- och reklammaterial som läggs ut som är den ledande faktorn till att följarna försvinner. 46 procent svarar att detta är en faktor som gör att de väljer att avfölja företaget. Andra faktorer är att informationen som läggs ut inte är relevant, företagen twittrar för mycket, företagen är för tysta i sociala medier, användande av slang och att de inte svarar på användarens meddelanden.

Läs hela rapporten här

Text: Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör, Beaconomist. Originalet publicerat i Beaconomist 31:2016.

Den här artikeln är framtagen i samarbete med affärstidningen Beaconomist, som riktar sig till moderna digitala publicister. Beaconomist är en prenumererad betaltjänst, men varje vecka hittar du genom samarbetet med oss på Cision ett urval artiklar publicerade i Beaconomist här på bloggen. Artiklarna finns även med i vårt nyhetsbrev PR Update, som kommer ut en gång i månaden. Inte prenumerant på PR Update än? Anmäl dig här. Intresserad av att veta mer och prenumerera på Beaconomist? Hör av dig till Rolf van den Brink, ansvarig utgivare och chefredaktör på rolf@beaconomist.net eller 0708 – 20 82 94