Jerry Silfwer: “Jag tar inte längre på mig uppdrag som går ut på att pitcha journalister i traditionella medier”

Bland årets nominerade till Cision PR Influencer Award hittar vi Jerry Silfwer för femte året i rad. Jerry har en lång karriär bakom sig och är ständigt i ropet med nya projekt. I dagsläget driver han den populära bloggen Doktor Spinn, samt äger och driver den digitala PR-byrån Spin Factory. Jerry är även en van föreläsare och har föreläst hos Berghs, Beckmans, World Public Relations Forum, Sweden Social Web Camp med flera. Ytterligare en aktivitet Jerry ägnar sig åt är att vara skribent på både Social Media Today och CMO.com.

Namn: Jerry Silfwer
Byrå: Mad Science Digital
Blogg: doctorspin.me
Twitter: jerrysilfwer
Instagram: jerrysilfwer
Youtube: jerrysilfwer
Periscope: JerrySilfwer

  1. Du är en av de mest inflytelserika PR-konsulterna i Sverige, vad är ingredienserna bakom din framgång?
    Jag hoppas att de som lyssnar på mig tycker att jag är generös som delar med mig av många av de lärdomar och insikter som jag landar i. Sedan tror jag mig veta att många tycker att mitt enamn Doctor Spin är kul och lekfullt. Att vara en “spinndoktor” uppfattas ju ofta som något negativt, så jag har hört många säga att de tycker att det är roligt och lätt att komma ihåg.
  2. Vilka sociala medier är du mest aktiv i och varför?
    Just nu är det Snapchat och Swarm som jag tycker är allra roligast, personligen. Rent professionellt jobbar jag annars mest med företags närvaro på sina egna sajter. Dessa sajter får sedan fungera som ett nav för deras aktiviteter i olika sociala nätverk.
  3. Vad gör du mer respektive mindre av idag än för 2 år sedan när det kommer till onlinekommunikation?
    Jag tar inte längre på mig uppdrag som går ut på att pitcha journalister i traditionella medier. Sådana uppdrag refererar jag till specialister på traditionell publicitet. Istället har jag valt att satsa på att bygga mitt nätverk av både svenska och internationella influencers med starka online-plattformar. Dessa relationer är annorlunda på det sättet att de inte drivs av ‘nyhetsvärde’. Det handlar mer om att matcha deras individuella engagemang, att få dem taggade på att vara delaktiga i aktiviteten helt enkelt. Vad jag gör överlägset mest av idag är helt klart att hjälpa företag att bygga upp sin inhouse-kompetens inom digital kommunikation och påverkan.
  4. Känner du att du har en bra kontakt med dina läsare/dina följare?
    Det finns en grupp extra aktiva personer på min epostlista och dessa människor är mina favoriter! Med dem uppstår massor av bra diskussioner. Utan deras kärlek och support skulle det inte vara lika roligt att blogga och dela.
  5. Hur känns det att vara nominerad i Cision PR Influencer Award 2015?
    Det är superkul att vara nominerad och hedrande att se sitt namn bland alla duktiga människor. Jag tycker även att det är bra att emellanåt lyfta fram individer istället för att bara fokusera på företag, byråer och kampanjer.
  6. Och slutligen, vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2015?
    Viktor Frisk sticker ut, tycker jag. Till skillnad från oss andra i startfältet så är ju han en lifestyle influencer och en social media natural själv. De flesta influencers har en kanal de är extra bra i, men han rockar allt från scener och morgonsoffor till olika digitala kanaler.

Här kan du läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.