Jonas Morian: “Jag följer med stort intresse det som händer i den amerikanska valrörelsen”

Bland de nominerade till årets Cision PR Influencer Award hittar vi Jonas Morian. Jonas är en av grundarna till Almedalsbloggen som idag är makthavare.se, där han även varit chefredaktör. Jonas har även varit krönikör för Aftonbladet samt presschef inom vårdföretaget Attendo, och är idag genom den egna firman PromeMorian AB inhyrd som presschef för Almega. 2014 blev Jonas även utsedd till en av Sveriges mest inflytelserika lobbyister enligt Dagens Samhälle. Jonas expertis gör honom till en självklar kandidat till årets nomineringslista.

Namn: Jonas Morian
Byrå: Promemorian
Blogg: Promemorian
Twitter: promemorian
Instagram: promemorian
Periscope: promemorian

  1. Vad motiverade dig att börja arbeta med/inom PR? / Hur kommer det sig att du började intressera dig för PR-branschen?
    Från början handlade det om nyfikenhet. Jag hade en bakgrund inom politiken och arbete för idéburna organisationer, men var sugen på att omsätta dessa erfarenheter i andra sammanhang. Har nu jobbat med kommunikation och PR i nära tjugo år, och tycker ständigt jag lär mig nya saker.
  2. Hur jobbar du med digital PR för att bygga ditt eget varumärke?
    Jag var ju tidigt ute som bloggare och har sedan dess experimenterat med olika nya sociala mediekanaler, allt eftersom de dykt upp. För mig har det mest handlat om en vilja att förstå mig på nya kommunikationsvägar och på den vägen bygga kontakter och skaffa mig information. Varumärkesbyggandet har kommit som en effekt, utan att ha varit det egentliga målet.
  3. Vilken är den viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?
    Jag följer med stort intresse det som händer i den amerikanska valrörelsen. Många kampanjmetoder testas där skarpt och lär komma att ge efterverkningar även i andra sammanhang. Jag var på en studieresa i Washington DC och New York nyligen där jag träffade en hel del smarta människor och lärde mig mycket.
  4. Hur gör du för att lära känna dina följare/läsare bättre?
    Det beror lite på mediet. På Twitter och Instagram är jag ärligt talat ganska dålig på att följa folk tillbaks. På Facebook och LinkedIn har jag genom åren blivit mer och mer selektiv med vilka jag accepterar som vänner/kontakter, men har å andra sidan helt öppna profiler. Jag brukar kolla vilka som mer aktivt interagerar med mig via kommentarer etc. och lär mig på så sätt mer om vilka som följer/läser mig och vad de förväntar sig.
  5. Hur känns det att vara nominerad i Cision PR Influencer Award 2015?
    Det är alltid roligt att uppmärksammas för det man gör. I år var det dessutom många av mina kompisar bland de nominerade, vilket antingen tyder på att Sverige är ett mycket litet land eller att jag lyckats väl med att bygga nätverk bland inflytelserika PR-människor. Kanske är det lite av varje.
  6. Och slutligen, vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2015?
    Jag tror på Hampus Brynolf eller Karin Bäcklund i år.

Jonas Morian har även spelat in en liten video till oss!

Här kan du läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.