Karin Bäcklund: “Kanske blir 2016 året då vi äntligen får se lite bra Snapchat-satsningar här i Sverige”

För andra året i rad hittar vi Karin Bäcklund bland de nominerade i Cision PR Influencer Award. Karin är sedan 2014 digital strateg på Springtime PR och har innan dess haft en rad spännande digitala uppdrag. Bland annat som sociala medier-strateg på Schibsted, sociala medier-manager på hitta.se och som skribent för Socialbusiness.se. Karin är även kursansvarig för Digital kommunikation på Berghs samt co-hoster för #uberAW. Här har vi helt enkelt en tjej som är digital ut i fingerspetsarna!

Namn: Karin Bäcklund
Byrå: Springtime PR
Blogg: karinbacklund.se
Twitter: karinbacklund
Instagram: karinbacklund
Youtube: Karin Bäcklund
Periscope: KarinBacklund

  1. Vad motiverade dig att börja arbeta med/inom PR? / Hur kommer det sig att du började intressera dig för PR-branschen?
    Jag har alltid jobbat med kommunikation. Men efter flera år på kommunikations- och marknadsavdelningar på kundsidan kände jag att det vore både roligt och lärorikt att pröva på livet som konsult. Det har visat sig vara väldigt kul. Det är även nyttigt att ha erfarenhet på båda sidorna.
  2. Hur jobbar du med digital PR för att bygga ditt eget varumärke?
    Jag bloggar på Springtimes blogg och är vår talesperson i frågor som rör digital kommunikation. Genom aktiviteter för att uppmärksamma digital kommunikation, t.ex. priset Årets digitala kommunikatör i Almedalen, får även jag uppmärksamhet. Jag är även mer eller mindre aktiv i egna kanaler som webb, Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Snapchat, Swarm, Pinterest, Periscope etc.
  3. Vilken är den viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?
    Jag har hoppats ett bra tag på att Snapchat ska ta sig upp på organisationers och företagens agenda. Kanske blir 2016 året då vi äntligen får se lite bra Snapchat-satsningar här i Sverige. Även om man som organisation eller företag inte själva har en närvaro i kanaler bör man kolla på hur man kommunicerar här. Snapchat Discover-formatet kommer vi få se mer av, titta bara på Kardashian-klanens appar. Annars är ju rörligt poppis.
  4. Hur gör du för att lära känna dina följare/läsare bättre?
    Genom att konversera. Man märker även rätt enkelt vad som går hem hos andra genom deras engagemang.
  5. Hur känns det att vara nominerad i Cision PR Influencer Award 2015?
    Det är såklart jättekul att vara nominerad. För andra året i rad dessutom. Tack!
  6. Och slutligen, vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2015?
    Det beror på om det är en popularitetstävling eller om priset går till en person som verkligen är en förebild och expert inom yrket. Jag hoppas på det senare och tror då att Brit kommer att vinna i år. Hon har synts väldigt mycket och dessutom tagit emot en del andra priser under året.

Här kan du läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.