Linnéa Rinäs: “Den trevligaste trenden tycker jag är crowdsourcad produktutveckling”

Linnéa Rinäs är en av de nominerade till Cision PR Influencer Award. Under dagarna arbetar hon som PR-konsult på Cohn & Wolfe, bloggar på Dagens Media och föreläser även om PR på universitet och högskolor. Vi har även spånat fram att Linnea gärna tävlar i kommunikationstävlingar så fort hon får chansen. Hon har tagit hem vinsten i både Cannes Young Lions och Eurobest Young Creatives.

Namn: Linnéa Rinäs
Byrå: Cohn & Wolfe
Blogg:  Cohn & Wolfe, Linnéa Rinäs
Twitter: linnearinas
Instagram: rinaskan
Periscope: linnearinas

  1. Vad motiverade dig att börja arbeta med/inom PR? / Hur kommer det sig att du började intressera dig för PR-branschen?
    Det var faktiskt en slump som gjorde att jag hamnade i PR-branschen. Jag hade egentligen tänkt bli ingenjör och försökte under många år förtvivlat att intressera mig för ingenjörsutbildningar. Men på något sätt kändes ingenjörsyrket för tryggt och förusägbart för mig. Så jag valde det yrke som jag tänkte var så långt från ingenjör man kunde komma, som gjorde mig livrädd och fjärilspirrig i magen på samma gång. Jag älskar att sätta ett kreativt koncept på en klockren insikt, att känna hur en idé flyger (eller inte flyger), att hantera sociala medier under en storm. Och som den millennial jag är tror jag också att vi PR-konsulter har makt att förändra världen, oavsett om det är i liten eller stor skala.
  1. Hur jobbar du med digital PR för att bygga ditt eget varumärke?
    Just nu bloggar jag om PR på Dagens Media och skriver om struntsaker på Twitter. Men jag är alltid pepp på att testa nya saker och har som motto att säga ja till allt som verkar kul och knäppt.
  1. Vilken är den viktigaste trenden inom onlinekommunikation just nu?
    Hmm, viktigaste trenden är en stor fråga. Rörlig bild, big data, wearables, etcetera etcetera. Men den trevligaste trenden tycker jag i alla fall är crowdsourcad produktutveckling. Älskar exempelvis Poppels sätt att skramla ihop 200 liter bär för att brygga ett nytt öl.
  1. Hur gör du för att lära känna dina följare/läsare bättre?
    Vid två tillfällen under min bloggkarriär har läsare kommit fram för att prata, då har jag typ dött av lycka. Annars brukar jag mest hänga på Twitter, både för att få tips om läsning och för att diskutera saker.
  1. Hur känns det att vara nominerad i Cision PR Influencer Award 2015?
    Helt galet, knäppt, surrealistiskt och superduperkul! Herregud, hur går man egentligen från att vara nominerad till Årets rookie ena året till att slåss bredvid Stakston och Schlingmann andra året?
  1. Och slutligen, vem tror du vinner årets Cision PR Influencer Award 2015?
    Brit Stakson ligger såklart bra till med den hysteriskt imponerande Blank Spot project på cv:t. Men det vore också lite kul om det inte blev en av de gamla rävarna i år. Kanske Viktor Frisk, han verkar mysig.

Här kan du läsa mer om Cision PR Influencer Award och de nominerade till årets pris.